Heja etiopiskt

Måste säga att jag är sjukt nöjd med min debut i etiopisk matlagning. Efter vår pre-tequila träff (som blev ett par timmar försenad då vi alla verkar lida av akut sömnbrist) där vi lagade tibs wett och stekte ingeras så är det favoritmaten nummer ett för tillfället.

lstberbere3

tibs wett gjordes på:

strimlad ryggbiff (måste ha en bild eftersom jag för tillfället lider av svårt köttbehov)

lstberbere6

femtielva sorters kryddor som exempelvis: ingefära, berbere, kardemumma, kryddnejlika och ingefära.

massa vitlök och rödlök.

chilifrukter och tomater.

Ingera:

är som ett slags svampiga och lite syrliga pannkakor.

Maggie var inte nöjd med att Markus Samuelsson hade förenklat receptet. Den här varianten behövde inte jäsa i tre dagar men mästerkonditorn Maggie fnyser åt sådana mesgenvägar.

lstberbere1

Som ni ser blev det en lyckad kväll med apelsin, sombreroschips och japanska kolor som efterrätt.

8 responses to “Heja etiopiskt

  1. Hurraaaa! Det bästa var Lindas historier om kroatiska pannkakor och somrar. Om lagom många hejar på bloggar hon dem nog snart. (Inte för många, jag tror hon kan drabbas av prestationsångest då.)

  2. Jag gillar också etiopiskt! Okej, vilken mat gillar jag inte ;)?! I varje fall, hur gjorde ni injeeran, riktig teff?
    Jag står på Maggies sida. Mesförenklingar, fnyyys, men kan å andra sidan inse att ibland behöver bekvämlighet gå före att jäsa saker (inte injeera-smeten då men andra saker) i rumstemp i två veckor när det finns färdigt i mataffären.

  3. nä, vi använde vete- och fullkornsvetemjöl, salt, naturell yoghurt, mineralvatten, bakpulver och smör.

  4. Jag har bara läst om teff och dragit handen igenom, inte använt. Vore kul att höra om nån har använt det och hur det var eftersom det är en sånt gammalt spannmål. Ingredienserna till ”er” injeera låter intressant.

  5. Fast den blev ju inte så bra. Även om den blev lite bättre när Kinga gjorde sina berömda pannkaksvändningar.

  6. Alltså vadå, en tolvåring kan göra såna pannkaksvändningar. Jag vet, för jag har vunnit ens hjärta genom att lära honom (samma som inte kan stava till beanäs). Tips till hugade: torrträna med ett underlägg/tjock grytlapp/bok.
    Dessutom berodde förbättringen nog mest på att smeten hunnit svälla ihop.
    Jag är sugen på pannkakor.

  7. Förresten, jag fnyser inte åt genvägar, jag är all for saker som är enkla men ser komplicerade ut. Men jag tycker han kunde haft med ett klassiskt recept också, om han nu gör ett reportage från en ingeragräddare liksom.

  8. Nä, ska man så ska man, det är sant.
    Och genvägar är okej för mig också, bara inte saker genvägas bort.

Kommentera

