En kroatisk språklektion under lunchen

fick jag när jag och Monica var och lunchade på Ciao, café och restaurang på Friisgatan.

Jag varnade henne att vi nog var i Balkanland när vi stod i kön och skulle beställa, tyckte att jag hade snappat upp några meningar från sällskapet framför. Hon log stolt. Inte för att hon är patriotisk. Utan för att jag är hennes före detta elev på Folkuniversitetet. Monica gillar konkreta resultat.

Balkanavscanningen är viktig, eftersom det är perfekt att glida över på kroatiska när man vill hinta om snyggot vid bordet bredvid. Eller något annat viktigt.

Tio minuter senare släntrar ägaren in, vänder och tvärstannar vid vårt bord. Det visar det sig att han och Monica är barndomsvänner. 

Maten var helt ok. Brukar inte ta pasta ute, men den var helt klart värd sina pengar. Lite mer sting från salsiccian och några extra varv med pepparkvarnen så hade den varit mer än godkänd.

Så förutom färsk pasta blev det också en lunch på kroatiska.

Och plötsligt kändes Malmö lite extra hemma. 

dsc00311

2 responses to “En kroatisk språklektion under lunchen

  1. lisa, maggies kompis

    jag måste erkänna att jag nog aldrig fått sämre service i mitt liv än på Ciao. oförskämd, otrevlig och långsam. sådant som livet är för kort för, oavsett hur god maten är.

  2. shit, så trist! Dålig service kan förstöra vilken lyxmåltid som helst. Som när jag var på Atmosfär och det dröjde över en timme hela tiden mellan rätterna. Höll på att kasta tillbaka maten på servitrisen när den väl kom.

Kommentera

