Nördar i var buske

Allt fler kolleger och bekanta kommer överrumplande ut som matnördar. 

Tobias från jobbet, som för mig tills i går bara var känd för krimjournalistik och allmän trevlighet, bjöd på fest för att fira sitt boksläpp. Jag och Niklas drog dit direkt från orgien på Asien, så jag var helt propp. Jag brydde mig faktiskt inte ens om att kolla vad som fanns i köket förrän jag hamnade där i jakt på mera vin tror jag. 

dsc02896Tobias hade gjort de här plocken av sötpotatis som han hade skivat på längden och friterat + tunt skivad ordentligt rosa lammstek + chèvrekräm som innehöll den exakt rätta mängden honung och lite creme fraiche.

Smakerna var alldeles ljuvliga men upplägget också så genialt. Helt kända ingredienser i en form som känns verkligt ny utan att verka sökt eller krånglig, bara perfekt behändig för plock. Sötpotatisens och chèvrekrämens sötma matchade också varann fint utan att det blev för mycket sött. Ja, det var vackert helt enkelt. Jag åt så många att jag fick mardrömmar.

3 responses to “Nördar i var buske

  1. Jag vet! En dag kom Hermod och bara: ”har du läst om pekanpajen i senaste Olive?”. De finns överallt.

    När jag ser den där bilden ångrar jag att jag inte klämde in Tobias fest också. Å andra sidan hade fler matupplevelser kanske gett total kortslutning. Alltså helgen.

  2. Oh, så fint! Hade han hittat på det själv? Jag planerar ett sötpotatisjobb för Sydis ngn gång i framtiden.

  3. Ja, helt grymt!

Kommentera

