Det var lördag del 1

och klockan blev 19. Det var dags för middag på Asien som Lisa bjudit in till och Lang hade komponerat en special meny till oss.

Först ut: världens godaste sallad med bland annat mango, jordnötter och tigerräkor. 

lstasien1

Varmrätt nummer 1: Fishcakes av två sorters fisk, räkor och fläskfärs. De var små, söta och lena och tillsammans med pak choy var de oemotståndeliga. 

lstasien2

Varmrätt nummer 2: Tofu med två sorters sås. Det finns tofu och det finns tofu. Det här var något helt annat än den tofu jag, nästan med tvång, tryckt i mig tidigare.

dsc00283

Langs tofu är spänstig och saftig och gjorde mig lite tårögd av lycka. Tyvärr har den första såsen som tofun badade i försvunnit i mitt minne, däremot var den andra såsen gjord på black bean sås, helt makalös god, ska inhandlas snarast. Som tillbehör: färsk ananas med sockerlagsinlagda gurkstavar och chili.

Eftersom det fortfarande, trots åtta matfanatiker runt bordet, var mycket mat över på faten, valde jag att ta om av fishcaksen. Just som jag förde pinnarna till munnen kom ännu ett fat in. Det var dags för varmrätt nummer 3: fläskkarré med sparris.

lstasien3

Jag ska inte säga att jag ångrade att jag hade tagit om. Däremot tackade jag Gud att jag inte valt byxor för kvällen utan en klänning som tålde att töjas ut.

Kvällen på Asien avslutades med gröna bananer i kokosmjölk, toppad med jordnötter.

Amen.

6 responses to “Det var lördag del 1

  1. När kan vi dra ihop tio personer och äta det igen? snart, va? snart. jag tror jag ska göra fläsket ikväll, fast utan 2-årsmarinaden. Men helst vill jag bara ha salladen, men orka göra själv.

  2. Pingback: Det var lördag del 2 eller ” Det är faktiskt världens finaste tårta” « pre-tequila

  3. …alltså, det går säkert att använda black bean-sås från burk men Langs sås är säkert gjord på svarta bönor som man köper torkade och saltade (skölj ur innan användning) på pappburk för kanske 20 spänn och som räcker l ä n g e.

  4. Är glad att jag inte hade dator i helgen, annars hade jag dött av avund hela lördagkvällen. Det måste finnas tio personer som vill med till Asien, jag är på på på!
    Är det Mats som skymtar bakom den sagolika maten eller är det någon annan sympatisk matnörd?
    Langs tofu, åååh!

  5. Det är Mats som skymtar, ja. Eller rättare sagt jag, onödigt att tala om sig själv i tredje person…
    Det var både gott och trevligt – vilket låter oerhört platt i skrift.

  6. Hej Mats! Tyckte väl att jag kände igen dig, jag satt ju snett mittemot dig på Asien en gång. Maten och upplevelsen där var också den gången svår att beskriva, men jag kunde inte sluta tänka på de halkiga nudlarna som gömde sig under fisken och den sötsalta banandesserten som avslutade så fint.

Kommentera

