Klassiker är klassiker av en anledning

Fikondessert. 

Tag dessa ingredienser: 

dsc02843

Montera:

dsc02844

Ät hur många som helst. 

Fikonen och den mörka chokladen förhöjer varandras smak och konsistens på ett alldeles magiskt sätt. 

Linnéa bjöd på det här i förra veckan, och en gång tidigare på en tisdagsmiddag där det även serverades gröna tagliatelle med sås som var såhär (fritt ur minnet):

saft och skal av citron kokt med grädde och sherry i en stund. Vänt med pastan samt rätt mycket gravad lax.

Skön 80-talsfeeling. Rökt, sherriskt, lent och citronpiggt i ljuv förening. Och, jag upprepar: klassiker är klassiker av en anledning.

9 responses to “Klassiker är klassiker av en anledning

  1. Det finns en chokladkaka med tryffel- och fikonfyllning. Oerhört god.

  2. Du glömde vitlöken! Mycket viktigt! Till pastan alltså – fikon och vitlök är inte så gott. Inte fikon med choklad och torr sherry heller.

  3. Man kan rosta mandel (med skal) i ugnen en kvart, sedan hacka den i matberedare medan man bryter ner mörk choklad och hackade fikon. Sedan pressar man ner allt i lämplig form och kyler ett par timmar så det stelnar, skivar upp och äter med grädde smaksatt med lämplig sprit, som brandy. Och kanske ett par apelsin- och grapeklyftor med honungssötad saft till. Slurp.

  4. @Lillie: hallåja, det var ju ditt recept! Förlåter du mig nånsin att jag glömde det? Tack för info!
    @Maria: Good lord. Sååå gott. Men inte lika instant som Linnéas fikonburgare.

  5. Jag skulle trycka ner en kvarts valnöt i den där burgaren. Och dricka sliskesött vitt portvin till.

  6. Fast valnöt kan bli lite beskt… men det påminner mig om en annan väldigt god burgare av dadel, blåmögelost och valnöt. Mmm. Återkommer i frågan.

  7. jag gjorde ett rep om rå mat för länge sedan, då mixade jag valnötter med torkade fikon och formade bollar som jag rullade i kokos, kan ha haft i lite kakao också men är inte helt säker. gott var det hursomhelst.

  8. Det låter väldigt gott Sara! Har du mer råa recept att dela med dig av? Jag tänker på fisk, men antar att jag är helt fel ute…

  9. nja, kruxet är att de som lever på rå mat så gott som alltid äter vegetariskt/veganskt. det var mycket nötbiffar, squashspaghetti, torkad frukt och sådant.

Kommentera

