Större än summan av delarna

dsc02850

4 personer x 3 rätter + vin + bubbel + sprit = hurra upphöjt till 10.

Sarah tog med sallad av minigurkor, fetaost och dill (längst ner i mitten), naanbröd (uppe till vänster) och fina pytteköttbullar av fläsk i sås av tomat, apelsin, kanel och ingefära (uppe till höger).

Rakel tog med sallad av ruccola, pomodorini, stekt halloumi och valnötter (nere till vänster), sugar snaps (mitten) och salsa på jag tror ananas, ingefära och nånting (till vänster om sugar snapsen) som passade fint till Sarahs köttbullar.

Jag hade tänkt tema vårhögtider, men fick bara med två: pesach som är om en vecka och norooz som var för en vecka sen.

För pesach gjorde jag chrein (söder om sugar snapsen), en gojja av ungefär lika delar rivna kokta rödbetor och riven rå pepparrot som jag smaksatte med balsamvinäger i stället för ättika. Den brukar finnas med på sederbordet för att som en av många rätter symbolisera bitterheten under slaveriet i Egypten (som pesach går ut på att fira befrielsen från). Rivandet medför ett härligt gråtande. Gojjan blir väldigt stark och rätt beroendeframkallande, man blir liksom avtrubbad i munnen. Den agerade i alla fall tillbehör till min nya favoritmat stekt skrubba (som jag borde ha panerat, den blev helt trashad). Orka gefillte fish.

För norooz gjorde jag koko sabzi, full av gröna örter som symboliserar vår och återfödelse. Den blev väldigt torr och kompakt trots massa spenat. Jag tror jag måste uppdatera mig om ett mer exakt recept.

dsc02847Lösryckt från allt: en hög parmesanchips (längst till höger), bara för jag hade överdrivna mängder ost som höll på att bli gammal. Höga riven ost på balplåtspapper, smaksätt med valfri krydda eller inte alls, jag tog nigellafrön, högt upp i 200 graders ugn, 5 minuter. Oooh, säger alla, och du ser mycket huslig, duktig och ambitiös ut. 

Julia gjorde desserter. 

Hon ÄR huslig, duktig och ambitiös på riktigt. Samt fantastisk. Som synes.

dsc02853

Det är en chokladkaka med kakbitar i, ananascarpaccio med hackad mynta, limecaramel och en passionsfruktliknande frukt jag inte minns namnet på, och lakritsglass med sega lakritsbitar och marshmallows i. Värt en högtid i sig.

Liksom Ben Harper, som youtubades en del under kvällen.

4 responses to “Större än summan av delarna

  1. åh, jag vill också.

  2. Fan vad bra vi är. Mer, mer!

    Elbow, elbow, wrist-wrist-wrist…D har övat hela vägen hem.

  3. Du måste ha lite bakpulver i koko´n. Och glöm för sjutton inte isbergssalladen, det och persilja är faktiskt mer obligatoriskt än spenat. Sallad=saftigt. En del gör i ugnen, men det tycker min mormor är båg och steker med extra mycket olja. Yummm.

  4. Oj, tack för råd! Jag har aldrig vetat att det skulle vara isbergssallad i. Har din mormor ett mer exakt recept så återkom gärna med det, jag har tappat förtroendet för min feeling helt.

Kommentera

