Rosewater madeleines

När jag läste litteraturvetenskap kunde man dela in klassen i två grupper. De som läste hela På spaning efter den tid som flytt, och vi som inte brydde oss.

Ändå tycker jag att madeleinekakorna tillsammans med makroner är de mest romantiska kakor som finns. Jämfört med dem blir cupcakesen vulgära och drömmarna urtrista.

Det här receptet är från Donna Hay. Jag lyckades köpa min form på Tradera för 47 kronor, efter några bittra förluster. De dyker upp där då och då, när tupperwarekvinnorna inser att de aldrig kommer få sålt alla sina grejer på kalasen.

madeleine

Madeleinekakor med vanilj och rosenvatten
(8 stora + lite smet att äta direkt ur skålen, hurra!)

175 grader

2 ägg
75 g strösocker
1 vaniljstång (fröna)
75 g mjöl
1 tsk bakpulver
80 g smält smör

Glasyr:
200 g florsocker
0,5 dl hett vatten
1/3 tsk rosenvatten
pyttelite röd karamellfärg

Gör så här:

1. Sätt på ugnen. Vispa ägg, socker och vanilj. Sikta ner mjöl och bakpulver. Vispa samman, bara till det blandas. Rör ner det smälta smöret.

2. Fördela smeten i formen. Smöra först om den inte är nonstick. Baka i 10 minuter, eller tills de är genombakade och har lite färg.

3. Sikta florsockret. Rör ner vatten, färg och rosenvatten och rör till en slät glasyr. Glasera kakorna två gånger. Låt torka emellan. Klart!

10 responses to “Rosewater madeleines

  1. Apelsinblomsvatten är hemskt trevligt att ha i också!
    Vad du än gör prova inte lindblomste, det är ett slemmigt otyg till ”te”

  2. Jag köpte mina plåtar (brickor) på Cordon Bleu i Stockholm.
    Jag har dom här också
    http://shop.culina.se/?artnr=185121

    http://shop.culina.se/?artnr=0620609M01
    De ovan har jag inte men de ser ut som mina fast i metall.

    Jag bakar madeleiner som andra bakar muffins *rodnar*

  3. Är de du har alltså översta länken pyttesmå? Funderade på att köpa den, men tog tupperware istället. Men kanske ska köpa den också…

  4. Jag har stora fast i metall. Och så de där små i silikon, de små blir som små godisar, baka inte för många ;).

  5. Åh. Maggie.
    Jag är när som helst beredd att avbryta min post-japan-diet för en madeleinekaka eller fem.
    När som helst.

  6. Pingback: Kakaltaret « pre-tequila

  7. finns det inte individuella formar i metall? alltså en form per kaka typ, eller är det väldigt omodernt och opraktiskt? måste genast skaffa nån form av något slag och sätta igång och baka.

  8. De ser så vackra ut! Jag fick ett par med rosenvattnet i smeten i dag, de var goda!

  9. Och jag var den i klassen som inte läst På spaning, men brydde mej…avhjälper det nu tjugo år senare. Läser läser läser och förstår inte varför jag väntade så länge! Han skriver inte mycket om mat (förutom litet där i början då, kring madeleinekakan), men desto mer om sex. Det kan man ju också stå ut med.

  10. Pingback: Söndagsfika « pre-tequila

Kommentera

