De väntar på dig överallt, också i Tsukiji

f1dsc02667

Tsukijimarknaden är världens största fiskmarknad. Den listas som punkt två av tio must sees i Lonely Planet. 

f2bdsc02663Det främjar inte arbetsron på grossistmarknaden. Inte heller den goda stämningen mellan besökare och fiskhandlare som försöker sköta sitt jobb medan de kryssar mellan skräniga amerikaner som rusar genom marknaden med tjocka kameror framför sig. Ni skulle bli förvånade över hur många som pallrat sig upp i ottan för att vara där före klockan sex.

Särskilda vakter hindrar turister från att ta sig in i det allra heligaste: tonfiskauktionssalen längst in.

f3dsc02664

”Business, business” stånkar de förtvivlat och viftar med sina plastlasersvärd eller vad det är.

För ett drygt år sedan lyckades Sydsvenskans Lars Dareberg ta sig förbi dem, kolla hans bildspel med ljud här.

Jag blev alldeles uppgiven av den dåliga stämningen och tänkte nästan gå. Jag gillar inte att vara en pain in the ass, i alla fall inte när jag är ledig. 

Men när jag strosade bortåt, inåt i de ändlösa gångarna blev allting roligare. Dit orkade inte de dumma. Och det var där det hände.

f5dsc02698

f6dsc02695

 

f8dsc02686

Takashi, i röd jacka, har jobbat på Tsukiji i sju år. Hans kollega som håller på med tonfisken i nio. De börjar jobba vid två och är färdiga vid åtta då de åker vidare till ett annat jobb. Fisken säljs till restauranger, hotell och varuhus. 

Jag frågade Takashi om han gillar jobbet. Han tog sats och svarade på sin bästa engelska, sakta, tydligt och med hela ansiktet i världens största leende:

”This. Work. Is. My. Life.”

f9dsc02691

En sån tonfisk väger ungefär sextio kilo. ”Som jag”, sa jag. Detta väckte mycket stor förtjusning, liksom varje parallell mellan människors och fiskars kroppar. Vadå, det var inte som att vi hade jättemånga gemensamma språk att välja på. 

Så när de frågade om jag kände till toro, den feta magbiten av tonfisken, pekade jag frågande utanpå tröjan på min egen mage uppe där den möter revbenen. Mer förtjusning. 

f10dsc02693

f11dsc02704

Takashi skar ut en liten bit som jag fick smaka. Titta vad ljus den är. Jag fick också prova flera mörkt purpurröda bitar från andra delar. 

Ja, vad kan jag säga. Den praktiskt taget levde. Det var som att äta ett bultande hjärta. Jag kände att ingenting fattades mig och att det inte fanns någonstans jag hellre skulle vilja vara. Smaken och konsistensen var inte jämförbar med något annat jag någonsin ätit. Jag tänkte på döden och alltings förgänglighet (det är sant). 

Men mest blev jag tårögd och lycklig över den plötsliga, villkorslösa vänskap som kan uppstå mellan människor bara för att de älskar samma sak. Vi känner igen varandra, ni och vi och alla i världen som jagar det som smakar gott, är nyfikna på hur det blivit så och beundrar yrkesskickligheten hos dem som fått det att smaka så.

Överallt i världen står matälskare och bara väntar på att få stoppa i dig det godaste de har och sedan titta på din min. Överallt.

f13dsc02708

En gång när jag var liten och skulle berätta en sak för min mormor som innehöll tonfisk kom jag inte på vad det hette på polska. ”En stor fisk i en liten burk” förklarade jag. Hon fattade genast.

Den beskrivningen har varit överspelad ett tag, men aldrig har den känts så avlägsen som i Tsukiji.

7 responses to “De väntar på dig överallt, också i Tsukiji

  1. fan kinga, nu börjar jag gråta.

  2. åååh coolt!! Jag jobbade ett stenkast från fiskmarknaden i Kyoto men den är inte tillnärmelsevis lika stor som den där.

  3. och den poetiska beskrivningen, med den går jag och lägger mig…

  4. Det här är fanimig det bästa &vackraste jag läst om matupplevelse sen Kallentoft slutade kosera.

  5. Shit, vad fint, jag får ont i hjärtat…

  6. Måste. Åka. Till. Japan. Nu!

Kommentera

