Gris, kål och att konsumera Japan ur krisen

Den sista måltiden i Japan (eh, förutom en andra efterrätt på jättefin lätthalstrad sushi):

dsc02803

Den första måltiden i Malmö:

dsc02814Cocoon-Brogatan, 0-2. För lite syra i den japanska surkålen, och inget rökt fläsk. Den japanska bratwursten var fin men Brogatans finare. 

Min hemförda shopping:

dsc02817

Längst upp, vänster till höger: kombu, andra alger, grönt rostat sojabönspulver, svarta sesamfrön, blandad algsallad.

Nästa rad: torkade hela sharonfrukter som världens bästa kollega och hennes käresta ska få i present, nudlar från Kazukos mamma, särskilda inlagda bambuskott som man har till ramen, torkade surplommon (som Lisa hävdar är en sorts aprikoser, pffff), torkade vongole, hela torkade småkrabbor (snacks), tre sorters torkade fiskflagor från Kazukos pappa, torkade tonfiskflagor.

Nedre raden: man ser bara kanten av en burk med Kazukos mammas hemgjorda femåriga umeshu (surplommonkonjak), Kazukos syrras sojasåskolor, Kazukos mammas syltade kumquats, picklade hela fina beska löv som jag fick av en farbror på fiskmarknaden, sesamfrö/nötmortel med räfflad insida, två livstidsförbrukningar av en blandning av natrium och kalium till ramen från Kazukos pappa (återkommer med rapport om det) som jag smugglade snyggt genom tullen på Kastrup, torkade skivade bläckfiskarmar (snacks), saltade rostade macadamianötter.

Muhahahaha.

11 responses to “Gris, kål och att konsumera Japan ur krisen

  1. Välkommen hem då.
    Ska bara leta upp min sladd (igen), så ska jag lägga upp nåt smarrigt.

  2. Imponerande fångst du har med dig hem 🙂

    Det är inte lika kul som att säga att det här har jag köpt i Japan men om du får slut på nåt så brukar det mesta finnas här http://www.japancentre.com.
    De levererar inom hela Europa, också sake, men det var det inte jag som sa ;).

    Om ume. Såhär. Både plommon, aprikoser, körsbär, mandel är stenfrukter.
    De latinska namnet för aprikos Prunus armeniaca, familjen är rosaceae. Plommon heter prunus någonting. I det här fallet prunus ume. De går vanligtvis under samlingsnamnet prunus domestica och delas sedan in i undergrupper som prunus domestica ssp. (subspecies) syriaca. Plommon tillhör också gruppen rosaceae. därför är det lite ointressant om ume är mer släkt med aprikoser än med plommon.

    Och välkommen hem! 🙂

  3. Umesinarna är lite egensinniga alltså i att de inte är en ssp till domestica men vad tusan.

  4. jag är jallafall glad för mina blommor

  5. tack för länktipset jessika!
    är inte säker på att jag hängde med i hela den latinska utredningen av ume-släktskapet, men så känns det inte helt livsavgörande heller.

  6. kommer till kaffebaren! innan ett borde gå

  7. innan halv ett!

  8. Jag ifrågasätter om ume är släkt med aprikos. Punkt slut.

  9. Pingback: Syndig skörd — Exkursioner på Taffel.se

  10. Pingback: Shigerus magiska havsbuljong « pre-tequila

  11. Pingback: Ditt bästa hemsläp? | pre-tequila

Kommentera

