Frukost på nishikimarknaden i Kyoto

1. Spett med tre stora tärningar rå tonfisk doppad i soja.

2. Friterad tofuklump med räka i.

dsc02542

Pyttefiskarna till vänster klarar jag inte. För mycket maskkänsla. Pilgrimsmusslor till höger.

3. En torkad pilgrimsmussla som jag råkade stjäla eftersom jag trodde det var provsmakning. Det blev lite bråk och jag tvingades köpa en påse torkad vongole. Det gjorde inget.

4. En torkad vongole. Godare än pilgrimsmusslan att snacksa. Senare fick jag reda på att man inte brukar snacksa dem utan ha dem i soppor.

5. Kex (tänk japansnacks) kryddat med gröna ärter.

6. Knaprig boll av svarta bönor.

7. En svart fyrkantig grej som liknade cykelslang men smakade hav, marinerad med bla miso. Kombu, tror jag.

8. Hel friterad småfisk (ca 5 cm). 

9. Många sorters pickles, väldigt goda. 

dsc02545

Japanska pickles. Väldigt bra sak. 

Bestämde mig för att inte köpa med mig några alls hem, för jag kan inte välja. Jag ÄLSKAR inläggningar. Har lärt mig några snabbinläggningar av Kazukos mamma, de kommer så småningom. 

Mer bilder från nishiki finns här.

Kommentera

