Lördagslunch: Jag älskar Möllan

Korv och ajvar från Malmö kötthandel. Pinfärska ägg från gubbarna (inget bråk i kön idag. ovanligt kort kö). Sesambröd från Tehran.

lunch

Sofia sprang förbi och jag kände igen henne från bilden på Taffel, men mest på de skarpa ögonen som synade grönsakerna.

Gudrun Schyman talade. Min kompis Karin från Göteborg var här och kunde inte sluta prata om hur exooootiskt Malmö är, och hon var rädd för att bli rånad hela tiden.

Jag köpte alldeles för mycket mat, men det var färgglatt och fint. Restaurangförbud och nolltolerans på takeaway hela veckan alltså. Men ikväll blir det Asien och Fixyouappa för jag har blivit sjuk, igen. Suck.

7 responses to “Lördagslunch: Jag älskar Möllan

  1. Rädd för att bli rånad? I Malmö? Risken måste vara rätt ”medel” om man slår ut det på ett allmänt genomsnitt.

  2. Ja, och den allmänna bilden av gangstermalmö (eller shariamalmö) stämmer ju sådär med verkligheten. Själv har jag blivit rånad en endaste gång och det var i mitt flashiga bostadsrättsområde i Göteborg.

    Fint att du kommenterar. Vi saknar dig när du inte är här!

  3. Rädsla är nästan aldrig bra och ”vi” är inte målgruppen för rån i Malmö. Kidsen jag jobbade med däremot, många av dem hade blivit av med mobiler mm. Men jag har hört att butiksrån är grejen nu…

    Attans att jag i lördags inte hade ögonen inställda på andra människor än svärmor… På onsdag är det stor afton med soppa och hoppa-över-eldar, dags för persiskt?

  4. En annan grej nu verkar vara hot med soft air guns. Och väskryckningar i tunneln vid södervärn. Från cykelkorgen. Och utpressning från gäng, men där känner jag mig inte heller i målgruppen.

    Annars handlar det mest om att vara på fel ställe vid fel tillfälle. Och Malmö är inte per definition fel ställe, även om omvärlden verkar tro det.

    Jag tänkte sneaka med på persisk fest på lördag. Mina föräldrars grannar har nyårsfest för kvarteret. Rapport kommer.

  5. annars är det kombinerad noroozfest och behrang miri-skivsläpp med livespelning på inkonst på lördag oxå.
    typiskt jag missar chaharshanbesouri! men vafan. orka sura när man får gå på fiskmarknad och skaffa nya vänner. återkommer om det.
    har någon någonsin sett något av allt det där gatuvåldet? aldrig jag.

  6. jag såg när den där mannen blev skjuten på gågatan 2004 eller när det var. annars är jag mest skadad efter att ha suttit på polisens presskonferens med anmälningslistorna.

  7. Längtar efter ett eget kök och lugn ro och inga mer tårar. Njuter genom er nu, jäklar vilken tur att ni finns. Matlusten återfinns alltid efter nya inlägg. Jag kommer tillbaka.

Kommentera

