Meddelande till världen

Jag åt Atmosfärs råbiff till middag. Den kom med heminlagda rödbetor, stark dijon, kapris, den finast hackade rödlöken jag någonsin sett och en perfekt äggula. Inget mer. Ingen friterad potatis. Inget tjafs. Jag pepprade lite.

På cafét bredvid min skola i Paris brukade jag och de serbiska tjejerna fika varje dag. Madamen rättade alltid vår knackiga franska när vi beställde.

När någon beställde råbiff hojtade hon till någon av pojkarna som jobbade där. De kom ut med en bricka med kött och alla tillbehör. Vid en liten bänk mitt i lokalen ställde sig madame och rörde ihop allt på ett mycket yvigt vis. Sedan formade hon röran till en perfekt puck, som stolt bars fram till bordet.

När min mammas morbror var på besök från Lima gjorde han likadant inne på Savoys restaurang. De kom in med tillbehören fint på rad, han beställde in en skål, slängde ner innehållet från allas tallrikar, vevade runt och placerade ut igen.

Folk tjatar jämt om att man inte ska äta kött. Nu är klimatet främsta argumentet, förr var det lidandet.
Jag håller inte med. Jag tror att världen skulle vara en finare plats om vi alla åt rått kött lite oftare. Man blir liksom lycklig, inuti.

svart-och-vit-ko1

6 responses to “Meddelande till världen

  1. Kon har dött förgäves om köttet serveras välstekt så ge hit råbiffen 😉

  2. Jag och Andreas bokade idag bord på Atmosfär efter läsning av detta. Vi tänker inte ens titta på menyn.

  3. Niklas: Ni blir inte mätta på en. De kör nåt mellanrättskoncept. Ta två. Och desserten snickers är fin om man gillar choklad.

  4. Ja, men alltså: Jag anser att råbiff SKA ätas med rostad potatis eller egentligen ännu hellre mahognybruna pommes frites. Värmekontrasten, krispkontrasten…

  5. Andreas: Du har rätt på sätt och vis, men jag menar ändå att det är onödigt att fylla magen med potatis på bekostnad av mer rått kött. Varning: På atmosfär finns inte potatis alls.

  6. You don’t win friends with salad!

Kommentera

