Surrealistisk jams-dröm i Tokyo

dsc02115En liten luggsliten farbror (ville tyvärr inte vara med på bild) stod och hängde vid den här bilen, som spelade ett mässande band i stil med ett böneutrop. 

Det luktade gott och sött. När jag gick närmare såg jag att det brann bakpå! Kolla på stocken som sticker ut. I andra änden brinner den. 

Ungefär följande konversation utspelade sig, jag på svenska, han på japanska:

– Vad har du där?

– Grillad jams. Ska du ha?

– Få se vad det är!

Farbrorn lyfte på locket och visade några klumpar i aluminiumfolie, och pekade mot skylten där det stod 100 yen. 

– Jag vet ju fortfarande inte vad det är!

Han skar av en bit och gav mig. Det smakade honung och grönsak samtidigt. Gott. 

– Jag tar en då, sa jag och sträckte fram ett hundrayenmynt. 

– Men de kostar hundra per hundra gram, sa han och visade på vågen att en klump vägde typ ett halvt kilo. 

– Ah, då får det va. 

– Ah, ta den här. 

dsc02119

– Jaha vad kostar den?

– Ah, du får den. 

Sen åkte han iväg. 

dsc02118

Hade jag inte stått där med en grillad jams i handen så hade jag varit helt säker på att det där inte just hade hänt.

Kommentera

