Ramen, attempt 1

Trots att jag aldrig förr har ätit riktiga japanska ramen är jag lite svag för dem på grund av filmen Tampopo nudlarnas drottning – ni som inte har sett den, gör det! 

dsc01892

Jag gick in på ett nudelställe som såg trevligt ut och visades genast av en vänlig man till den här maskinen (kan tyvärr inte vända bilden rätt). Man lägger i pengar, trycker på det man vill ha och ut kommer ett kvitto som man ger till nudelmannen. 

Han verkade tycka jag var lite dum i huvet som hade svårt att bestämma mig. Jag pekade vagt på skålarna som folk slurpade ur vid disken, han tryckte på knappen längst upp till vänster och så var det klart.

dsc01893Till vänster bambuskott – fast seriösa, de smakar lite som torkad svamp och har skönt tuggmotstånd. Till höger  nån gris, troligen kokt eller ugnslagad, mycket mjäll. Uppepå sjögräs. Under ligger själva buljongen, ”miksu! miksu!”, den liksom glaserade nudlarna när man rörde om.

Jag kan inte beskriva buljongen. Tät, nästan consomméartad men rätt fet fast fräsch… nä, makes no sense. Nämnde jag jättegod? 

Jättegod.

dsc01894Just det, innan dess fick jag hjälp att hälla på vinäger och chiliolja som stod i flaskor vid varje plats längsmed bardisken. 

I plåtlådan finns hackad gul lök, många öste på berg av det men jag är inte så förtjust och det verkade inte obligatoriskt.

Undrar om det är en bruksanvisning på skylten. Fast det borde ju inte behövas, det finns väl ingen som kan läsa japanska men inte kan hur man äter nudlar. 

dsc01896Det hela var i alla fall härligt. Jag försökte konversera lite men lyckades bara ta reda på följande:

1. Nudlarna görs först med maskin, sedan för hand – själva trådarna för hand alltså, men inte på nudelbaren, de köper in dem.

2. Den ideala koktiden för just dessa nudlar är tre minuter och 40 sekunder. Det framgick av tidtagaruren på spiskåpan. Ett av dem stod på fyra minuter. Jag fick ingen klarhet i varför.

dsc01897 

Men fatta en sak: dessa nudlar var un-der-bara. De kom från ett ställe där man betalar i en maskin. Det borde alltså rimligen gå att få tag i ungefär dubbelt så goda nudlar. 

I look forward.

One response to “Ramen, attempt 1

  1. ÅH! Tampopo. Så fin!

Kommentera

