Havsdjur

dsc01851Jag tror det va såhär: längst till höger amerikanska, i mitten från Hiroshima, till vänster nyzeeländska. De sista va godast. Köttiga, lena, nästan gräddiga. Inte alls sådär konstigt metalliska eller vattniga.

I dag har jag ätit bläckfiskbollar från ett gatustånd. Det var någon sorts kroppkakor, fluffiga inuti, med bläckfiskbitar och picklad ingefära i och överhällda med majonnäs, sjögräspulver, lite brun sås, torkade fiskflagor och nåt mer.

Det var superfräscht men… ja. Kroppkakor. Bläckfisk. Det blir lätt lite Effie-varning på bläckfisk.

dsc01878  dsc01881

3 responses to “Havsdjur

  1. Enl. den som lärde mig allt som är värt att veta om japansk mat är det där takoyaki. Hon kommenterar här men mår inte så bra nu, hon gör köttbullar i takoyaki-pannan också.

  2. Mia planer på att komma och hälsa på under semestern är ganska allvarliga (har googlar resor till japan), men alltså bläckfisk i kroppkakor. uuuuaaaaääääää.

  3. @A: Hälsa att hon ska krya på sig! Jag har just undrat vars hon blivit av.
    @Maggie: 1. Du SKA komma hit. Googla resor till Osaka, det lär ska va mathuvudstaden och dit tänkte jag ta mig efter det här. Eller, kom till Tokyo. Eller egentligen: kan du inte komma så långt söderut som möjligt? Så kan jag med gott samvete lägga de flera tusen spänn det kostar att ta sig dit med snabbtåg. Här e lite kallt o jag e bottenfrusen, har köpt mössa i dag.
    2. Ingen kommer tvinga dig äta bläckfiskkroppkakor. Jag skulle i själva verket avråda dig.

Kommentera

