Var köper jag bockhornsklöverfrön eller berbere?

Jag sträckläste En halv gul sol av  Chimamanda Ngoz Adichie. Sedan satt jag på Google Maps och zoomade in alla städer och byar i Nigeria som nämns i boken. Det låter inte klokt men det är sant.

Därefter köpte jag Markus Samuelssons Africa on my mind – Smaker, recept och intryck från hela kontinenten. 

9789100115289

Nu vill jag åka till Etiopien, Zanzibar, Nigeria, Tanzania. För att äta. Och lära mig baka ingera. Och fiska färsk tilapia.

Men jag kan ju inte dra imorgon, så jag tänkte börja laga något ur boken i helgen. Tibs wett har fallit mig mest i smaken, med strimlad ryggbiff, kryddsmör och berbere.

Alla ingredienser hade jag koll på, utom bockhornsfrön som ingår i berbere.

Så var får jag tag på bockhornsfrön här i Malmö? Eller finns det någon som rentav vet om man kan köpa färdig berbere?

13 responses to “Var köper jag bockhornsklöverfrön eller berbere?

  1. I snusaffären på Claesgatan, mellan restaurang clarsgatan (där de sköt nån i huvet på uteserveringen förrförra året) och grönsaksaffären på hörnan, har de fina kryddor. Bland annat berbere och säkert bockhornsklöver också.

  2. annars postorder från borgeby kryddgård

  3. På Indo Pak (Ystadsvägen 10) finns bockhornsklöver och ”afrikanska” kryddblandningar. Jag önskar jag kunde ange vilka sorter och vilket land/kök de kommer ifrån men jag har tyvärr tappat bort noteringen. Jag har för mig att det var från mitten av kontinenten, frågan är om det var öst eller väst?
    http://exkursioner.taffel.se/taffel/2009/02/10/malmo/

  4. Jag har hittat kryddmeckat! Men det ligger i Lund, i gränden som jag tror heter Kattesund. Det är den enda saken jag saknar från min korta period i Lund, världens bästa frukt- och grönsaksaffär. De hade en hel vägg med afrikanska och arabiska kryddor och kryddblandningar. Påsarna var rätt stora men kostade bara 12 kr styck. Men tack snälla för alla tips!

  5. Linda: Så är det ju på till exempel Palmyra också. Du behöver inte Lund!

  6. Visst var det en fantastisk bok. Vi läste den i min bokcirkel och den blev väldigt uppskattad. Jag visste inget om Biafra-kriget innan. Hade bara en svag uppfattning om svältande barn. Vilken skakande upplevelse att hamna mitt i och uppleva det från personer man nästan tyckte sig känna.

    Många söndagshälsningar från fröken Dill

  7. Fröken Dill: Jag vet, har sörjt i en vecka nu, känns som min familj halverades efter att jag läst ut boken.

  8. Du kan få våra bockhornsfröer, vi har en hel påse hemma… snälla ta den.. du förstår varför efter att du har ätit av det 🙂

  9. Sofia: Tack för superlänken!

  10. kul att vara till hjälp

  11. Pingback: Vi bara dricker och hinner inte äta « pre-tequila

  12. Ingemar Lindgren

    Hej !
    Var köper jag Berebere och vad kostar det per kilo?? samthur är det förpakadede. Tack snälla jag önskar att köpa denna förnända krydda!!
    Vi är ute på marknader och Torg och säljer Honung samt Olivolja och behöver en krydda som passar och det tror vi är Berebere.
    Var snäll och hör av Er.
    Med vänliga hälsninngar.
    GLH Distributino AB
    Ingemar Lindgren Vd
    Box 109
    19323 Sigtuna
    Tel: 0709556450.
    Med vänliga hälsningar
    Ingemar Lindgren

Kommentera

