Den skitenkla konsten att koka pasta

Ofta när jag kokar pasta håller jag på och fiskar upp strån och smakar på dem bara för att jag är rastlös. Det är helt onödigt för jag vet när pastan är klar. 

Vill du också veta? Testa några gånger att koka pasta på tid. En minut kortare än det står på paketet om du vill brassa på den i såsen också, och det vill du. Koka på full värme med salt (som Medelhavet) och inget annat.

pastakok

Lägg märke till ljudförändringen som inträder strax innan du tar av pastan. Bubblet går från dovt till ljusare, hör du det? Det låter också liksom blötare. Samtidigt börjar vitt skum klättra uppför kanten som på bilden. Dags att hälla av.

Spara en liten slatt pastavatten om du ska låta pastan spisvänslas med sås. Skölj inte pastan, gör inget med den alls förutom att hälla ner den till såsen och låt den gå klar där. Fyll på med pastavatten om det blir för torrt.

I dag har jag inte lagat sås. Jag tog några helt okej körsbärstomater – jag blundar, håller för öronen och säger lallalaa medan ni räknar upp transportsträckor, växthusrelaterade ozonhål och besprutningsmedel – kvartade dem, la dem i en tallrik som jag hade gnidit med en halverad vitlöksklyfta. Flingsaltade, svartpepprade, rev ner några blad av den mot alla odds överlevande basilikaplantan i fönstret, hällde på lite olivolja, lät stå.

Blandade med den heta spaghettin.

Detta är det närmaste jag någonsin ämnar komma en pastasallad. 

Kall pasta – uäh!

Fast det var inte i dag utan häromdan, jag la det som utkast av nån anledning och nu råkade jag ha tre minuter innan min taxi kommer och hämtar mig från jobbet för det regnar faktiskt. Imorgon bitti drar jag till Japan!

Kommentera

