Kycklinglever i nygammal skepnad

Jag älskar när folk plötsligt bjuder hem sig. Eva ringde, jag passerade just hyllan med kycklinglevrarna på konsum efter att ha försökt och misslyckats med att handla frukt, ”vill du ta något” sa hon på sitt speciella sätt, ”ska du komma och äta kycklinglever” sa jag medan jag sträckte ut handen och klippte en i farten. 

Jag köpte några gröna äpplen också, jag brukar alltid laga kycklinglever likadant. Men när jag kom hem visade det sig att jag även hade:

färsk ingefära, galangal, röd chili, thaibasilika

vårlök och en finfin grön mango!

Och Eva som just gillar när det är lite starkt.

Så jag stekte tändsticksstavade morötter, hela levrar, purjo och en hackad chilifrukt i solrosolja. Sedan riven galangal, ingefära och vitlök, och strimlad mango. En pressad lime, en rejäl skvätt fisksås, skivad vårlök på slutet och allra sist ett vänd med basilikan. Snabbt, rätt hårt, inget tjafs.

Egentligen precis samma som jag brukar göra, bara andra smaker. Goda om jag får säga det själv, försök stoppa mig den som vill.

Nedan en genrebild:

Organ av denna typ.

anglaise

Det är kalvlever anglaise på vår sunkiga personalrestaurang. Enligt Maria, som åt den, helt god och icke-trådig. Plötsligt händer det.

2 svar till “Kycklinglever i nygammal skepnad

  1. Ha! Den var visst trådig. Men ändå fantastisk, med Matrisenmått mätt. Den siktade högt, det var det flottigaste jag ätit i år på ett pampigt vis. Och generös. Jag har tänkt på den flera gånger efteråt. Som nu, när jag sitter på ett X2000 från Norrköping och har tvingats köpa två 69-kronorsportioner rostbiff m potatisgratäng till Campolieti Ripasson för att uppnå ett tillstånd som ens påminner om mättnad. Matrisens kalvlever anglaise hade klarat uppdraget.

  2. Nu blev jag ju hungrig jue.
    Typiskt, precis när man ska ner i bingen…

Kommentera

