Rått kött, män vi gillar, befria osten

rabiff1

Jag och Maggie har snackat om råbiff i ett tag nu. Troligen började det med Storebrors lilla köttorgie (eh, okej, det är väl snarast en beskrivning av hans allmäntillstånd). 

Före den senaste köttfärsskandalen brukade jag och mitt ex äta det typ en gång i veckan. Ibland picknickade vi ett plastpack nötfärs, en burk kapris och en liten förberedd påse med hackad lök. Det var nog egentligen sådär fräscht även innan skandalen, men väldigt gott och trevligt som snabbmat. Och gissa om folk stirrade på Bredängsbadet när man började rådda ihop det med råa äggulor på sina medhavda porslinstallrikar. Vi brukade även picknicka varsin kräftkartong. Vi var bra på sånt. 

I dag fick jag steak tartare med fantastiska frites enligt ovan. Jag och min enda redaktionskollega konfererade i Danmark, det var fint på alla sätt. Till dessert tog jag fourme d’ambert, då tänkte jag på Patrik (och hans kyckling). 

Till osten fick man först en hög frisésallad med några granatäppelkärnor och svarta oliver. 

”VA?” sa man då. 

Då kom de tillbaka med de tillbehör som skulle vara till: kanderade valnötter och kastanjesirap. Det var för sött men i stort sett gott, även om det dödade osten onödigt mycket. 

Generellt ogillar jag den just nu rätt förhärskande idén att servera diverse marmelader, kompotter och annat fjufs till ost. Det är konstifikt utan att tillföra nåt. Det slår ut ostsmaken, och surhet lockar fram den äckliga faddheten (här slog granatäppelkärnorna ändå rekord). Vill du nödvändigtvis skölja ner osten med fikonmarmelad, välj lika gärna hushållsost.

Undantag: den täta, svarta, inte särskilt söta plommonsylten man förr kunde köpa på Malmö Kötthandel. Till chèvre. Mmmm.

2 responses to “Rått kött, män vi gillar, befria osten

  1. Åhhh råbiff!! Älskar råbiff!
    En annan japansk grej, kobebiff. Vissa tycker jaha-mat. Jag tycker att det är dundergott.

  2. Men vem gjorde era sidor? Jag blir lite nervös om ingen av er är i huset. vem styr skutan osv. hela alltså.

    jag åt mycket blodig rostbiff, typ rå med pyttestekyta, i soja-och ingefärsdressing, med en grym vitkålsallad med chinkiang-vinäger och sesam. mmmmmmmmmm.

Kommentera

