Köpetårta, tillräckligt bra

Det är inte ofta jag tänker att jag vill göra som Ebba von Sydow säger. (Ok, inte sant, varje gång jag läser hennes blogg får jag svåra cravings och måste hårdhänt stoppa mig från att shoppa.)

Den där krönikan om prestationssnurren är ändå rätt vettig. Runt om mig kraschar folk som dashplan, av jobbkrav, men mest egna krav på att vara bäst, alltid.

I helgen fick mamma laga maten till vårt kalas och tårtan beställdes i mitt gamla konditori. Det är det enda jobb jag nästan fått sparken från. Kom dit bakfull/full några gånger. Det var tio år sen, jag var sexton, och killar och fester var mycket viktigare än att prestera på jobbet.

I fredags när jag fick psykbryt och var en blöt fläck i babels loge, försökte två tjejer trösta mig genom att säga ”skit i killen, han är inte värd det”. Jag log en sekund och tänkte på hur fint det är att gråta över killar, jämfört med att gråta av livsutmattning.

Nåja, jag skulle inte alls vräka ur mig på detta viset. Ville bara påminna om att ibland är köpetårta good enough. Självklart inte lika god eller vacker som någon av de jag brukar göra. Men tillräckligt bra. Och jag fick vila en hel dag och klarar kanske nästa vecka utan att gråta offentligt.

tarta1

7 responses to “Köpetårta, tillräckligt bra

  1. Ibland är det vad man behöver. Att någon annan gör jobbet och allt man behöver göra är att äta. På favvo-konditoriet här finns en tårta med chokladtryffel och hallongrädde och mer ganache över hela rasket. Behöver jag säga mer annat än att den är väldigt mäktig?

  2. Pingback: Från köpetårta till hämtpizza - livsutmattning del 2 « pre-tequila

  3. Bara så ni vet, det var inte så att jag var en alkad 16-åring. Jag började klockan 6 på morgonen, varje helg. Hann inte alltid bli nykter.

  4. Det var därför jag alltid hade en lite tub tandkräm i väskan. Ifall man skulle spy på jobbet. Herregud.

  5. nu outar jag ett par floder.

  6. anna, jag förstår inte vad du menar.

  7. ett par floder gråt. inte ngn annan kroppsutsöndring som nämnts ovan.

Kommentera

