Tyrolen och på gränsen till oanständigt

Ska inom en snar framtid på jobbmiddag på Österrikiska restaurangen Rauhrackel i Lund. Och efter att ha scannat av deras meny har jag redan börjat fantisera, på gränsen till oanständigt, om Frittatensuppe – Pfannkuchensuppe mit Kräutern, (pannkakssoppa med ärtor) och Kuemmelbraten mit Sauerkraut und Knödel (Kumminstek med surkål och knödel). För att nämna några favoriter som får det att vattnas i munnen och hjärtat att banka lite hårdare. 

Inte bara är menyn full av läckerheter, de har också en helt oemotståndelig inledning till hemsidan.

”Österrikisk Rauhrackel är en välbekant sagofigur som man skrämde barn med när de inte ville äta. Lunds Rauhrackel är en gemytlig restaurang och bar med allt som behövs för en äkta tyrolisk middag.”

Som ni fattar har jag sjukt höga förväntningar.

Om det är någon som har koll på tyrolisk mat, tveka inte utan kommentera! Vill inte sitta och ha beslutsångest på restaurangen.

7 responses to “Tyrolen och på gränsen till oanständigt

  1. Fast Kräutern betyder väl örter, inte ärtor.

    MVH
    en som hade MVG i tyska

    ps. annars roligt att vända på ärtsoppa med pannkakor

  2. Oj oj oj, den där menyn får man ju räkna ole dole doff på. Ta en platte om du inte kan bestämma dig. Jag älskar spätzle, men det som serveras till ser lite sådär ut, förutom burgunder-rätten. Däremot ser de andra kötträtterna helt förträffliga ut. Kummelbraten och Schweinebraten, allt braten brukar vara utmärkt. Men jag skulle satsa på en Hausplatte.

  3. allt med surkål är mitt bästa.

  4. det står örter på menyn också. Rauhrackels meny. Synd att jag bor så långt från Lund bara… Håller med dig Kinga, surkål och spätzle och en och annan korv och så få ihop smakerna mellan det så att det inte blir äckligt, då skulle jag vara helnöjd.

  5. Tack för hjälpen! Och jag vet inte vad som låter godast; ärtor eller örter?

  6. Jag tycker nog örter lter godast.

  7. Pingback: Schnitzlar stora som pingisracket « pre-tequila

Kommentera

