Gott, blogga!

Kinga är chefen och jag är vikarie ungefär en vecka i taget. Hon utnyttjar förstås inte det (hon är ju inte dumihuvet), men hon kan med pondus säga ”gott, blogga!”. Eller ”jag har draftat bilderna nu, fyll i texten”. Jag tänkte inte alls blogga kakan, från kalaset, för den kommer från Leila Lindholms ”A piece of cake”. Men jag vågar inte säga emot. (Hjälp.)

Jag gillar inte att skriva av andras recept på bloggen. Idén bloggar jag däremot gärna. Särskilt när den till och med får ortorektiska människor att äta.

Så här gör man: Gör en browniesmet. Leila har 1 dl sirap i sin. Tryck ner vit choklad, mörk choklad och hasselnötter. Baka tills fast, men kladdig. Låt svalna. Gör en mjuk fudge eller ganache med lite ingefära i, eller varför inte röra ihop kondenserad mjölk, sirap och smält choklad. Bred över kakan. Låt stelna.

chokladkaka1

Uppdaterat: Titta, här är den.

8 responses to “Gott, blogga!

  1. Missbruk av chefsställning. Smickrande. Nästa gång ska jag peka med hela armen och säga ”laga dubbelstekt gris åt mig”.
    Kakan va så jäkla god. Jag tycker man kan tipsa om ett bra recept och visst det skriva av om man bara creddar.

  2. Och egentligen ett fegt försvar. Jag vågade inte säga emot dig på den tiden vi båda var vikarier heller, och det hade nog inte att göra med att du var inlasad.

  3. Den var så jävla god. Jag tror vissa fick en smärre orgasm av upplevelsen. Kom ihåg att det var jag som tog ut kakan i rättan tid och som gjorde ytan spegelblank.

  4. I rättvisans och logikens namn kan du väl hoppa på även Fanny för att hon snuskar sig, Maggie.

  5. Fanny, sluta snuska dig i min blogg. (ta det inte så allvarligt, jag har bara svårt att inte följa kingas order. ska jobba på det till i sommar, då hon faktiskt kommer va min chef på riktigt ibland.)

  6. jag tänker också snuska mig för den kakan var inget annat än ett afrodisiak (och med största sannolikhet ett riktigt guilty pleasure för alla eventuella ortorektiker)

  7. Hur fasta i vikarieträsket är ni?
    Jag hade vikariat som förlängdes typ var tredje vecka. Jävligt tröttsamt.
    Kakan ser förträfflig ut :). Vill ha.

  8. Nu har jag till 8 mars. Det är en evighet och internationella kvinnodagen. Jag är riktig slitochslängvikarie, de andra är fasta underbarn, i kropp, själ och arbetsförhållandena.

Kommentera

