Jamie i 50-talets gubbträsk

Jag vet ju att jag inte ska se på teve. 

Men Jamie Oliver kan faktiskt vara jättebra och jag var nyfiken på den nya serien där han ska lära ut matlagning till en hel stad och därmed införa allmän frälsning och världsförbättring. Jag delar hans idé om att bra mat är viktig och om att vem som helst kan lära sig om de bara får chans att hitta lusten. 

Men jag är också en väldigt lättretad person. Och efter att ha sett det första avsnittet är jag JÄTTEARG. 

En av huvudpersonerna är 22-åriga Natasha, mamma till en femåring och en tvååring. Hon har aldrig lärt sig laga mat. 

”Jag gick inte i skolan och mamma lagade inte heller mat”, säger hon. 

Hon får 80 pund i veckan i socialbidrag, lägger 100 per vecka på skräpmat. Kebab med pommes, läsk, godis. Femåringen har redan fått dra ut två tänder.

”Jag anklagar inte henne. Hon är desperat och utsatt. Jag måste hjälpa dem förändra sina liv” säger Jamie O hurtigt. 

I nästa scen ska han lära Natasha steka pannkakor – PÅ HENNS POJKVÄNS KAFÉ!!!

Fattar ni? Hennes man jobbar på ett kafé. Men hon kan inte laga mat, och därför äter de skräpmat varje dag. 

Tror ni hennes man får nån fråga om varför i helvete HAN inte lagar mat? Vilken skuld HAN känner för ungens ruttna tänder och sannolika fetma?

”Jag lägger armarna om din tjej här”, hojtar Jamie O när han ska visa Natasha hur man vänder pannkakan i luften. 

Det är snubben som eventuellt kan ha en åsikt om när han inkräktar på hennes fysiska integritet. Inte hon. 

Kalla mig rabiat, varsågod. Gör det. 

Nästa projekt är köttbullar. Ungarna klänger på Natasha, tjuter och gör henne vansinnig samtidigt som hon ska fixa käk. Hon börjar nästan gråta. 

Men köttbullar blir det, och titta vem som sitter där vid köksbordet, beredd att hugga in? Just det, pojkvännen.

Sådär håller det på. Att maten är kvinnornas ansvar är genomgående åtminstone i första avsnittet, även om också män deltar som elever.

”What a cook! What a mother!” utropar Jamie O när de gör bra. ”What a father!” har han hittills inte utropat.  

Annars tycker jag lyckas han lyckas förvånansvärt väl med att hålla en sjysst ton gentemot deltagarna. Upplägget bäddar ju annars för kräksframkallande nedlåtenhet. 

Det är också något väldigt fint att se självkänsla växa fram. När folk som nyss stått handfallna framför en spis och försökt komma på hur man sätter på den plötsligt får frågan om de kan ställa sig och steka lax framför hundratals människor på ett torg och svarar ”det fixar jag” utan att tänka efter.

Kanske kollar jag ett avsnitt till bara för det.

11 responses to “Jamie i 50-talets gubbträsk

  1. V i ska kanske inte förvänta oss att Jamie skall vara en spjutspets just i avseende på jämlik fördelning av hushållsysslor.
    Å andra sidan – om nu tjejen är hemma och går på soc, och killen jobbar – skall hon då vänta tills han kommer hem och kan laga mat? Det är väl inte något principiellt fel med att hon lär sig?

  2. Du tittade på hela avsnittet i varje fall. Grattis till det. Själv var jag så less efter en tredjedel att jag tittade på David Attenborough istället.

    Själva upplägget av mat, alltså vad människor åt fick mig att också bli sådär att jamen vad i…
    i USA har snabbmat tidvis varit billigare än riktig mat (15 dollar/kg tomater). Prisökningarna känns av mest av dem som har minst men så blir det ju alltid. Vännerna i USA har i olika omfattning känt av prishöjningarna, i vissa områden har de varit avsevärda, de är matnördar som jag men det blir tungt.

    Jag vet inte hur det ser ut i England, jag vet inte heller om folk har inletts i tron att färdig mat är billigare än hemlagad mat.

    Detta sagt. Förbjud Jamie Oliver.

  3. Gordon Ramsey lär ju också just kvinnor att laga mat i sitt program som jag för tillfället glömt namnet på. Männen väntar vid bordet och hånar gärna frun i tv.

  4. Jag må tycka att det är KUL att laga mat, med avbrott för ett och annat avbrott för perioder med varmkorv, men när jag var sambo så var det fanimej så att ville herrn i huset äta i rimlig tid så fick han också hjälpa till annars blev det mat kl. 10 och det var ju oacceptabelt. Okej för min del men inte för sambon.

  5. The F Word. Gordon Ramseys program alltså. Nu blev jag arg igen. Osäkert varför.

  6. Alltså, ett engelskt “caf” är inte ett kafé där man serverar sallader, caffe latte och matiga smörgåsar utan flottiga baconmackor , egg ’n’ chips och ägg inlindade i korvsmet (köpt i frysdisken på Iceland – en stormarknad som endast säljer djupfryst mat). Så min gissning är att pojkvännen kan lika lite om matlagning/sund hushållning som Natasha. Den här programserien är ingenting annat än lyteskomik där välutbildade Londonbor kan skratta åt en sort mänsklig underarts tappra försök att laga mat medan de knaprar på ekologiska cashewnötter framför TV:n (”Titta, vad duktiga de är!”). Nej, problemet är inte att britterna inte kan laga mat, utan att miljontals människor har fastnat i ett bidragsberoende utanförskap på grund av bristande utbildningsmöjligheter och en helt sanslös familjepolitik (en dagisplats kostar minst 600 pund i månaden…). Visst, det är kanon att Natasha får en möjlighet att lära sig laga näringsriktig mat. Men varför är det ingen som gör en programserie där en intelligent, fullt frisk 22-årig tvåbarnsmor får möjlighet till utbildning och arbete? Det skulle berika Natashas liv betydligt mer än hemlagade köttbullar.

  7. Sara slår huvudet på spiken men det gör dålig teve att se till att den lilla staden får sådant istället. Dagis, utbildningsplatser, arbetspraktik och sånt som kan ge en permanent väg ut ur bidragsberoendet. Det vore intressant att se, jag har läst kortfattade studier om att det är just det som har lett till livsförbättrande åtgärder. Den näringsriktiga kosten får vara en senare fråga när man lever så.

  8. För helvete vad ni gnäller. Visst, jag fick också spader när han ska ”kolla” med tjejens kille när han ska hjälpa till och vända pannkakan. Men han är ingen politiker utan en kock, kändiskåt, men dock en kock som vill göra skillnad. Han kan tjäna pengar på sjukt mkt annat, ändå vill han göra detta. Programmet medför att socialpolitiken hamnar i fokus. Sist när han gjorde mat åt kidsen i skolan startades en statlig utredning om just skolmaten. Så visst, det är klart att det skulle kunna vara bättre, men förhoppningsvis kan han se till att Gordon Brown o Co skapar bättre förutsättningar för människor.

  9. Tack för en utmärkt artikel med genusperspektivet jag själv satt och slet mitt hår över framför programmet. Jag blir så arg. Rrawr!

  10. Måste man va spjutspets inom jämställdhet för att låta bli att lägga hela ansvaret för mat och barns välmåga på kvinnor, värdera deras föräldraskap efter deras matlagningskunskaper och se deras kroppar som deras mäns egendom?

    Ja, bidragsberoende och utanförskap är större problem än mat, men inte Jamie O:s områden. En bra sak med programmet tycker jag faktiskt är att underklassen flyttar in, som tänkande, kännande människor, i den cashewknaprande medelklassens vardagsrum. Annat än maten blir synligt, diskussionen kommer upp på bordet, precis som Linda skriver.
    Jag tror också att bättre mat, därmed större kontroll över ekonomin, större lust att vara aktiv och större självförtroende kan bidra till en positiv förändring för individen.
    Men det där med uthängning av underklassen är ju ett ständigt problem. Vem deltar i dokusåpor, vem får sin sorg utfläkt i kvällstidningarna när deras barn sexmördats?
    En kritisk diskussion av ett tv-program tycker jag inte är gnäll. Jag tycker inte heller att någon är skyldig Jamie O någon tacksamhet för att han väljer att göra just detta.

  11. Åh, vad jag är sen på bollen. Men: det jobbiga med ojämnlikheten är ju just att de som bidrar till den inte är monster utan kan vara ganska hedersknyffliga på andra områden.

    Killar som kan tillbringa två kvällar med att laga grannens förgasare men ite vill byta blöjor. Och Jamie som vill väl men ändå inte ifrågasätter varför kvinnan ska ha huvudansvaret.

    jag tycker att det var bra och nyanserat skrivet.

Kommentera

