Hur man räddar en lammgryta

Fem kilo lamm (framdel, typ) åkte i pappas stora soppgryta efter att jag hade brynt. Korianderfrön, fänkål, lök, vitlök, chili, hela konserverade tomater, flaska vin, timjan, salt, socker. Koka, skumma, koka nästan hela natten (om du börjar sent alltså, beror ju på det).

Den fick bo på balkongen, med tyngd på och tvättkorg över (fatta så mycket råttor det finns på möllan), dag två plocka bort fettet, dag tre bara vila.

Festdag på spisen, den blir lite geleig, jag har föstått att det är av benen, men den blir fin sen igen när den värms. Koka upp och…

smakar ingenting. Ingenting. En kvart innan gästerna ska komma och de har förväntningar.

Öppna skåpet i panik. Sen: sötsur plommonsås från Kina market, felix tomatchilisås, worchestershiresås, massa tabasco, honung, balsamvinäger, persiljeknippe, svartpeppar massor.

Räddad. Många tog två gånger. Jag höll utkik.

(nån som har bilder?)

6 responses to “Hur man räddar en lammgryta

  1. Den va jättegod och du glömde nämna att du i nojj-attack censurerade bort alla benen.

  2. den var grymt god. jag åt och åt. och jag äter ju helst inte kött. det faktumet skulle ju kunna ses som att jag inte är kvalificerad att avgöra om lammet var gott, men se det som en den bästa av komplimanger.

  3. Var tog alla de där kryddorna vägen då? Satt alla smakämnen i fettet?

  4. Den var så jäkla god att jag inte förmådde mig att fota, det slank ned för snabbt!

  5. rädd för lamm, för segt men det var !!! fast jag är nästan besviken att jag inte hittade några ben, såsom ”utlovat”. det kändes spännande.

  6. anna: vadå rädd för lamm? det är ju världens gulligaste djur. Segt? inte om man lagar det rätt ju.

    jag fick panik och försökte rensa ut alla ben för jag tänkte att känsliga gäster skulle tycka det var läskigt. mest för att min kille är rädd för ben. dessa exvegetarianer, suck.

Kommentera

