Hur väljer man mango?

mangoDet här är inte första gången jag tror jag har greppat hur man gör. 

Jag har noterat följande: 

* Utseendet är rätt ovidkommande. Goda mangos kan va gröna, gula,röda,  potatisskalfärgade från Pakistan.

* Hårdhet = dåligt. 

* Överdriven mjukhet = dåligt. 

Men tex i lördags köpte jag två st ur samma låda. De kändes ungefär likadant och såg ungefär likadana ut. Den ena – den på bilden – var paradisisk, sötsyrlig, mjuk, otrådig. Den andra var till största delen rutten (fast det som inte var ruttet var jättegott). 

Har någon några tips?

3 responses to “Hur väljer man mango?

  1. Jag trodde så ful som möjligt typ. Jag köper som stenhårda. Sedan får de mjukna på fönsterbrädan. Om det finns plats på fönsterbrädan vill säga.

  2. Mango är ungefär lika svårt som avocado…någon som har en aning om hur man gör? Jag brukar köpa hårda som sen får ligga framme, men det misslyckas ibland, istället för att mogna ruttnar de istället. Helt slumpvis, utan mönster…

  3. Om du vill kopa mogna och sota mangoes – lukta pa dom. Skalet ska garna ha sma, sma bruna prickar och mangon ska lukta som du vill att den ska smaka. Tropisk frukt ska aldrig forvaras i kylskap, utom ifall de ar sa mogna att det ar ett maste for att de inte ska ruttna.

Kommentera

