Varning: musselchock

Jag har inte lagat musslor en enda gång under säsongen och snart är det maj. I lördags gick jag till Hemköp vid Triangelen för att skaffa. De har hittills, något otippat, varit Malmös pålitligaste leverantör av skaldjur. Tipsa gärna om en ny, för det här blir inte roligt.

Allt var undanstädat för kvällen men den vänliga expediten rotade runt i frigolitlådorna och hittade ett nät.

Det hängde ut död musselsubstans genom nätet. Hälften av de synliga musslorna var trasiga. Andra hälften öppna.

”Eh, har du några bättre”, frågade jag.

Hon tomtade runt lite och fiskade fram ett nytt nät fullt av vidöppna, knalldöda, trasiga musslor.

Ex-musslor. Musslor who have ceased to be. Musslor gone to meet their maker. No longer musslor. Musslor pushing up the daisies, som papegojan i Monty Python.

”Jag tror jag hoppar dem”, sa jag.

”Du kan få dem billigare”, sa hon. 

Många av mina ex skulle i den här situationen ha lagt benen på ryggen. De hade känt av hur all luft försvann när jag drog efter andan, och dragit sina slutsatser.

”Hur kan du sälja musslor som man dör av att äta?” gormade jag uppbragt och kanske något melodramatiskt.

Hon skämdes.

Det hjälpte inte.

Min och Hemköps skaldjursrelation är slut.

15 responses to “Varning: musselchock

  1. ”Många av mina ex skulle i den här situationen ha lagt benen på ryggen, eftersom de hade känt av hur all luft försvann när jag drog efter andan och dragit sina slutsatser.” hahahahahaha.

  2. såg nu hur konstig den där meningen va så jag fixade till den.
    walla maggie, många av mina ex är såna som inte vet att var o en skäms för sig.

  3. mest för att det påminner om matrisenepisoden. det var så roligt!

  4. Vilken är matrisenepisoden?!

  5. Hade du velat ta död på någon på riktig hade du kunnat leta upp några levande, tagit hem dom och stoppat i en blomkruka a la Roald Dahl och sedna serverat dom. Ond bråd död.

  6. Linda: Kinga fick spel på den rosa köttfärsen, gormade i kassan. Tjejen gormade tillbaks. Konflikträdd kö ryggade bakåt. Mycket underhållande.

  7. Maggie: det där är en mycket ofullständig beskrivning.
    Köttfärsen var ROSA och bokstavskombitjejen fick en mörkare skiftning av samma färg och gormade DEN ÄR FÄRDIG. VI MÄTER MED TERMOMETER mellan sammanbitna tänder.
    Varvid jag gormade MEN TITTA PÅ DEN FÖR FAN.

  8. Bra att du röt till-tänk om en mindre kunnig person blivit förgiftad.

  9. Tack för support, CA!
    PS. Det var alltså blandfärs. Med gris.

  10. Som faktiskt var klar. Tydligen har halvfabrikatfärsen nån krydda som gör den rosa. Olämpligt när det gäller blandfärs kan man tycka.

  11. Bokstavskombitjejen?! Känner att jag inte jobbat så länge i huset, vem är hon?
    Är det hon som ville att vi skulle äta Nazi Goreng?

  12. Bokstavskombitjejen?! Känner att jag inte jobbat så länge i huset, vem är hon?
    Är det hon som ville att vi skulle äta Nazi Goreng?

  13. Jag äter inte kött men är av den bestämda uppfattningen att man när som helst får ryta om situationen kräver det. Och annars också, iofs. Heja!

  14. Linda: bokstavskombin är en diagnos, inte en stavning.
    Fanny: du har en tisha coming.
    Maggie: käften.

  15. Pingback: Därför en matblogg + Hemköp upprättat « pre-tequila

Kommentera

