Kalv i fårakläder

Jag hade stått i Malmö Kötthandel och velat fram och tillbaka mellan lammbog och kalvlägg.

När det plötsligt blev bestämt att jag skulle få middagsgäster inom en och en halv timme, och jag var mitt uppe i tvätt, ditt och datt och inte hade tid att stå och dutta vid spisen, kom jag på att göra en ugnsgrillad gryta – dvs allt brynandet som man vanligtvis gör i stekpannan görs i ugnen. Jag tänkte att det också kunde locka fram lite extra roliga smaker ur allting. 

kalvsomlammJag vände runt halverade småauberginer, lökklyftor och en hel vitlök skuren tvärs över klyftorna med olivolja och kraftig torkad grekisk oregano (med blommor!) i en skål innan jag pluppade ut dem på plåten. Sist gjorde jag samma sak med lammbitarna, som visade sig vara kalvlägg. Då fanns ingen way back. 

Den hela tomatkvisten fick också åka med i 200 graders ugn, fast jag sänkte lite efter någon kvart när allt började brännas.

Efter en halvtimme, kanske längre, hivade jag ner alltihop i en traktörpanna i stället med en slatt vitt vin. Jag klädde av skalen från tomaterna så gott det gick (inget vidare) och klämde ut de mjuka vitlöksklyftorna ur sina skal. La till lite vatten, några kluttar tomatpuré från tub och salt. Det kokade någon halvtimme till under lock, sen åt vi med bröd. 

Det var väl okej, men hur konstigt som helst. För det var verkligen en lammgryta, fast med kalv.

Misstag 1 var kalven. Grovt sett skulle jag säga att kalv funkar med ljusa smaker, lamm med mörka och kraftiga. Auberginer konkurrerar ut kalven. Blommande grekisk oregano fullkomligt klubbar den. (Lustigt nog gör grov ökensalvia inte det. Det passar med både lamm och kalv, jag har provat.)

Misstag 2 var tomaterna – den smarta avklädningen funkade inte. Skålla dem som vanligt eller använd burk. 

Misstag 3: auberginerna borde ha vilat efter ugnsgrillningen och åkt ner i grytan först när köttet var nästan klart. De blev mosiga.

Misstag 4: hänger ihop med misstag 1. Vitt vin passar dåligt till de övriga ingredienserna, men rött vin hade dödat kalven ännu mer. Om någon skulle få för sig att laga något liknande fast med lamm, använd rött vin (eller inget vin alls).

Lyckligtvis var mina gäster både hungriga och artiga. Till efterrätt fick vi olivoljedoppad reggiano och odoppad gruyère, krigsbyten från lördagens medelklassupplopp på Möllans ost.

Kommentera

