Gårdagens bakade ost

Rätten kommer från mattidningen Dish, som jag köpte i ett svagt ögonblick på centralen. Ibland går jag in på pressbyrån när jag väntar på bussen och jag handar alltid för många, dyra, utländska tidningar. Fast bara den här idén är värd de 150 (hundrafemti!) som tidningen kostade mig.

ossst

Man sätter alltså in osten i sin papp/trälåda, med locket på, 200 grader i 20 minuter. Under tiden skär man upp gott bröd, lägger upp den franska, tunt skivade skinkan och skär salamin i tunna skivor. Cornicongerna kan vara kvar i sin burk. Vill man kokar man små, fina potatisar också.

ost

Osten på bordet och doppa! Till det hade vi en sallad med juliennat: päron, endive och selleri dränkt i dijonvinaigrette. Vi drack en riesling till på mammas inrådan.

Efteråt drack vi en calvados från 1945. Äpplena hade skördats -44 och på grund av kriget bara destillerats en gång. Jag tyckte mest det smakade sprit, historisk äppelsprit.

2 responses to “Gårdagens bakade ost

  1. menå det låter asagott! berätta mer, nån särskild sorts ost som tarvas eller kan man ta vad man vill?

  2. Jag hade camembert. De kommer ofta i lådor. Det ska smaka franska landet. Om man vill kan mamn lägga lite timjan på den innan den åker in i ugnen, men jag tycker egentligen att det räcker som det är. Två ostar är för mycket för fem personer och en ost är för lite för fyra. Om det är vanlig storlek på osten. Vad kan den väga, 200, 250 gram? Det blir lite som en raclette om man har potatis till, fast annorlunda.

Kommentera

