Bästa hemmagjorda pizzan ever

Jag har precis ätit världens godaste pizza. Och den har jag gjort själv. Den var godare än på Pizzeria Tungare i Murter

och godare än i Cefalu på Sicilien. Vilket jag alltid tidigare hävdat är helt omöjligt.

Jag har gjort degen 1000 ggr tidigare men ikväll blev den helt makalös. Det kändes som att den skrattade när jag kavlade ut den på plåten, gjorde inget motstånd alls och blev så tunn att den höll på att falla sönder när jag skar upp den. Det är ett bra betyg.

För första gången gjorde jag inte egen tomatsås utan använde en färdig tomatsås som T brukar köpa när han är för hungrig för att tänka. Den ska jag köpa nästa gång jag gör pizza. Hemmagjord tomatsås är gott till allt annat, men den här såsen från Zeta passade perfekt till just pizza.

Till er som börjar räkna upp E-nummer i färdiga såser: Ät fallfrukt och lev tills ni är 120. 

Här är receptet. Jag har själv nästan ätit upp en hel plåt så den räcker precis till två personer som gillar mat.

lstpizza01

25 gr jäst

2 1/2 dl fingervarmt vatten

2 msk olivolja

lite salt

mjöl

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt och olja och när det är ihopblandat, tillsätt mjöl och knåda ihop degen tills den släpper och fortfarande är smidig.

Jäs under duk i 30 min.

Kavla ut degen på en inoljad bakplåt. 

Bred ut tomatsås, färdig från Zeta

Skiva skivor av fast mozzarella som inte ligger i lake

lägg ut bitar av sardeller på burk och svarta oliver med kärnor.

Ingen salt behövs, men mkt svartpeppar.

In i ugnen på 225-250 grader så länge att osten får ordentligt med färg, degen ska inte vara kladdig men inte heller hård.

Lägg på färsk basilikablad, häll upp rödtjutet, ta en tugga och känn lyckan över hur gott mat kan smaka. 

lstpizza02

9 responses to “Bästa hemmagjorda pizzan ever

  1. E-numrens hämnd. Till slut blir det bara tröttsamt. Ät eller svält men håll käften.

  2. Kunde inte säga det bättre själv. Som om man inte har tillräcklig ångest. Ser hur folk i affärerna vänder och vrider på påläggspaket till flingor och tonfisk med oron utsmetad i hela ansiktet.
    Det har verkligen blivit hysteri.

  3. Det här inlägget summerar allt jag gillar i pre-tequila= lust och matlagning utan moralpanik.
    Hallowed be thy names!

  4. Maggie: tur att jag lydde ditt råd, granatäpplena på Al Hilo var jättegoda! Sötsyrliga och beroendeframkallande med golpar.
    För den som inte vet vad golpar är och vill slippa googla:
    http://exkursioner.wordpress.com/2008/12/21/jatteloka-granatapple-sant/

  5. Visst är de! Jag har köpt flera gånger och tänkt att jag ska göra nåt festligt med dem, men de slutar alltid med att jag står böjd över diskbänken och hetsäter.

  6. Är det inte dags att CrimsonAnna får en fan-tisha?
    Kan vi förresten använda hennes kommentar som tagline:

    pre-tequila.
    lust utan skuld.

  7. eller:

    pre-tequila.
    skamlös lust.

  8. matlust.
    jag borde tänka först, trycka sen.

    pre-tequila.
    skamlös matlust.

    ja?

  9. Pingback: Från köpetårta till hämtpizza - livsutmattning del 2 « pre-tequila

Kommentera

