Dubbellagad fläskkarré med plommonsås

Igår när vi kollade på ”W” (och åt sesambröd, hommous, grillad, marinerad zucchini, oliver, tomatsalsa, chips, två sorters ben & jerrys, fikon, vin, folle, te, kaffe) slängde jag in en bit fläskkarré i ugnen inspirerad av Lisas recept.

Idag stekte jag den i tärningar med ljus soja, sambal oelek, mycket vitlök och ingefära. Det blev urgott: krispigt, mjukt, salt och starkt. Vi åt med hårdstekta haricots verts kryddade med vitlök, fisksås och soja + ångkokt kinesisk broccoli med sesamolja + plommonsås. (annat på bilden: ris och min tumme.)

ja

Det känns väl inte riktigt som plommonsäsong, men på Möllan har det varit det hela veckan.

Plommonsås för två

4 plommon
1 stjärnanisstjärna
1 liten, extremt finhackad vitlöksklyfta
lite smulad, torkad chili
1 tsk finhackad ingefära
1-2 msk socker (behöver justeras beroende på syran i plommonen, jag vill ha min sås rätt söt)
1 stor tsk kinesiskt vin
salt
1 tsk ljus soja

Skär plommonen i centimeterstora bitar.  Blanda med resten och låt koka ihop en halvimme eller så, tills bitarna blivit sås som tjocknat. Smaka av med mer socker eller salt eller surt.

Kommentera

