Misslyckad vinterkyckling

Det fanns superfina blodapelsiner på torget, små jättemjuka med ljust skal och mörkrött kött, mmmm, vuxensmak. 

Eftersom alla grönsaker är sorgliga nu tänkte jag en sån enfråge-rätt: blodapelsinbräserad kyckling. Och så fick jag en vision om smulig grönmögelost som skulle smulas uppepå. Jag pladdrade och pladdrade om visionen på Möllans ost, och han den unga ljusa killen lyssnade artigt med kisande ögonglipor, och jag försökte med ”jag sa inte att det nödvändigtvis var en väldigt bra idé, men om man får en vision måste man faktiskt testa, tycker inte du”. Jo det tyckte han. Gorgonzola verkade passa minst akut dåligt till, tyckte han, trots att jag mer var inne på smul. 

I alla fall, jag skar en gul lök i fina små månar, fräste i olivolja, grovt skivad vitlök på slutet, la åt sidan. Delade en kyckling i åtta delar, stekte dem också, rev det yttersta av skalen från tre blodapelsiner på rivjärn, stekte med på slutet, la tillbaka löken i traktörpannan, hällde ner saften från de tre apelsinerna, la till några kvistar rosmarin från den stendöda krukan i fönstret, salt, mycket svartpeppar, la på locket, sänkte värmen men det fick fortsätta bubbla rätt ordentligt. Vände på kycklingbitarna efter 10-15 min, det hela tog kanske en halvtimme men det kan ha varit 20 minuter också. 

Visst borde det här ha blivit gott? Det blev det inte. Smakerna gifte sig inte. Det fanns för lite umami. Kanske kunde man ha fuskat med buljong/fond, kanske parmesan, kanske lite gris, varför tänkte jag inte på parmaskinksnutten i kylen?

Det dumma är också att jag glömde gorgonzolan. Jag tror ändå det är helt fel, apelsinsyran kommer förstärka det fadda i osten. Jag borde ha gått på min känsla och tagit nån smulig. Kanske borde man tänkt mer åt feta-hållet?

16 responses to “Misslyckad vinterkyckling

  1. Var de söta, blodapelsinerna?
    I sådana fall måste man väl ha en smakbrytning eller något som, vad ska man säga, kombinerar dem? Om de är beska så får man göra något åt det. Kanske skippa skalen och göra som en sådan anka l’orange?

  2. Har själv gjort en variant på kyckling med endive brässerad i sherryvinäger och hönsbulle, med smulad fourme d’ambert och torrostad tvärnöskinka. Blev lysande, kanske är buljongen som saknas… eller den där lufttorkade skinkan.

  3. Patrik. Kan vi träffas? Jag lagar även god mat.

  4. Jag tänkte också på vinäger och torkad svamp, men det lät jätte gott. Händer mig också med jämna mellanrum att det blir helt fel, men blev det alltid gott skulle det ju inte vara någon kok-konst!
    /Malin

  5. Men Malin! Sitter du och surfar på jobbet? Hur ska man kunna lyckas i livet med en sådan oansvarig storasyster som ledstjärna?

  6. @Kinga, visst. Säg till när du är i stockholm. 😉

  7. Nu fattade jag hur jag kunde prenumerera på bloggen! Känner mig både korkad och smart samtidigt.

    Om apelsinerna är för söta pressar jag i en lime, ca 1 för varje apelsin om de inte är pyttesmå.

  8. Alltså de var inte för söta, inte för sura, inte för beska. Det hela var bara tråkigt och intetsägande. Det smakade inte ens särskilt mycket apelsin.
    Vad tycker ni jag ska laga åt Patrik? Jag funderar på musslor, om vi ses innan maj.
    Eller, kanske hellre nåt mer portabelt. Han vågar nog inte träffa mig i ett trångt kök. Borde inte ha gett bort sista burken inlagda gurkor. Jag kanske kan ge lite polsk torkad svamp i present bara?
    Bröd? Sånt transsylvanskt gigantiskt bondbröd med förkolnad skorpa? Lite otympligt att släpa på, men han skulle nog gilla.

  9. Det var väl lite slarvigt att sumpa gurkan?
    Den skulle nog vart super till bonnalimpan och någon köttslamsa på…

  10. Slarvigt och slarvigt, saker tar slut. Inte konstigt med tanke på att säsongen är slut typ i september. Jag mjölksyrar dem, så jag äter hellre upp dem än slänger dem åt älgarna: https://matmani.wordpress.com/2008/09/14/att-vara-polack/
    Men om jag kunde ragga upp några hemgjorda från tanterna i polska affären. Och nåt polskt köttpålägg, tex en korv som heter mysliwska. Sånt lufttorkat finlir bara bleknar i gurkornas kraftigt vitlöksdoftande sällskap.
    Jag får dokumentera själva bakningen, eh? Ifall brödet blir misslyckat är jag ändå trevlig att se på när jag bakar.

  11. Kycklingtjat: en stor skvätt rödvin och kanske någon varm krydda istället? Lite eller mycket shalottenlök för det är ju billigt runt Möllan just nu?

    Bröd och polsk korv till Patrik låter lysande.

  12. Sofia: Hur är den shalottenlöken? Jag gillar egentligen rund. Skeptisk mot den avlånga. Köpte inte igår.
    Kan tipsa om granatäpplen på al hilo på ystadsgatan, har varit bäst på möllan flera veckor i rad. jag har utvecklat ett beroende.

  13. hallå, nåt är skumt. jag har inte skrivit kommentaren här ovanför som det står mitt namn på.
    den avlånga schalottenlöken är lätt finast, vadå?

  14. Échalotes Traditionnelles från Bretagne. Finfina.
    Tack för granatäppeltipset, vem det nu är som tipsar! Ska absolut testa.

  15. nej, det var jag, men du var visst inloggad på min dator. sorry.

  16. Pingback: Rått kött, män vi gillar, befria osten « pre-tequila

Kommentera

