Hela magen jublar på Lemongrass

Det var ett tag sedan jag var ute på brunch och recenserade besöket här. I stället kommer ett tips på en restaurang som jag hittills aldrig blivit besviken på.

Jag pratar om Lemongrass. Så fort man kommer innanför dörrarna blir man glad, för de har ett par dörrar till. Detta gör att man inte behöver oroa sig för var i lokalen man kommer att få bord, det finns ingen risk för drag. 

Till höger finns en loungedel där man även får sitta och äta. Själv föredrar jag att sitta på en stol när jag äter middag, men för dem som vill sjunka ned i en fåtölj och smaska i sig maten halvliggandes kan jag rekommendera att bord i denna del.

Servisen är proffsig och framförallt vänlig. Inga sura miner, koll på både mat och vin och verkar aldrig stressade trots att det alltid har varit fullt i restaurangen när jag har varit där. 

Så till maten. ”Spännande rätter från Asien lagade med två basingredienser: minutiösa förberedelser och gränslös kärlek”.

Så beskriver Lemongrass själva sin mat. Visst, det är lite löjligt men när maten kommer in så skiter man i töntigheten och släpper inte maten med blicken för en sekund.

Vi var där igår och åt men då var jag så hungrig att jag inte förrän till kaffet kom på att jag skulle ha plåtat de fritierade minvårullarna fulla med räkor eller den krispiga, friterade biffen som glatt gottade sig i en sötsyrlig het sås.

När jag kom hem hittade jag dock de här bilderna på datorn från förra gången vi var där och åt avsmakningsmenyn. 

 Jag har aldrig ätit en bättre anka i Sverige än här (längst ned till vänster).

lstlemongrass01

Längst upp till höger hittar ni den krispiga biffen…

För er som inte äter kött men gärna fisk behöver inte misströsta. T valde tigerräkorna med sagolik satayås igår. På bilden nedan ska han precis hugga in på förrätten lätthalstrad tonfisk. Den är också fin.

dsc00097

Helt klart fem tequilas av fem möjliga.

Recension av Konsthallens restaurang Smaks brunch finns här. Och funderar ni på brunch hos Café Ceder hittar ni mitt utlåtande här.

2 responses to “Hela magen jublar på Lemongrass

  1. den ankan såg bra ut. Vilken sorts sås?

  2. Det var ett tag jag åt den och den finns tyvärr inte på menyn längre, även om de har en annan ankrätt, men jag kan tänka mig att det är en typ av söt soyasås.

Kommentera

