Fink’s drink will fixyouappa

backappa

Tag så mycket svart rom du vågar av valfritt fabrikat. Värm till riktigt het, försiktigt så den inte kokar. Servera med mycket citron och honung. Drick så snabbt som möjligt.

Effekt: du blir omedelbart skitfrisk och skitfull. 

Jag och Maggie drack varsin medan vi lagade veganmat åt hennes nyårsgäster, eller snarare Maggie lagade och jag sprang i vägen. Vi kände oss båda krassliga och småfebriga, men drinken fick avsedd effekt och vi förvandlades till partydjur. Typ.  

Senare på kvällen när festen tappade lite tempo ville Maggie upprepa succén. Det gick tyvärr inte riktigt som hon tänkt, även om en viss tempoökning kunde urskiljas. Två av gästerna fick tillbringa en mycket lång stund på duschgolvet. Den ena höll den andra på pannan. Lärdom: blanda inte med bubbel i stor mängd. 

(En av gästerna tog några huvudvärkstabletter i stället för fixyouappa. ”Backappa”, sa hon. Kul.) 

Jag lärde mig den här drinken på Fink’s bar i Jerusalem för länge sedan. Jag hade stämt träff med någon där eller jag minns inte, men kände en jätteinfluensa komma ni vet sköljande över mig. Det här var i en mobillös tid, så jag stack in näsan i baren på vägen hem och bad bartendern Mooli hälsa mitt sällskap att jag skulle utebli, eller hur det nu var. ”Sjuk? Vänta, gå ingenstans, I fixyouappa!” sa Mooli, och så fick jag en sådan här, och behövde inte gå någonstans.

Fink’s var en stillsam gammaldags bar i den västra, moderna delen av staden. Röda sammetsdraperier mot gatan, filosoferande gubbar, en enarmad och enögd kypare i 80-årsåldern – nej jag hittar faktiskt inte på – och en berömd gulasch som det faktiskt inte var någonting särskilt med. En gång hade baren varit samlingspunkten för spioner, diplomater, journalister och internationella stjärnor av alla sorter, och Mooli vårdade den bilden ömt. När man klev in genom dörren mittemot den korta bardisken hälsade han alltid med ens namn och sa något i stil med: 

”You just missed the Swedish ambassador, or did you meet him outside?”

eller

”Bjorn Borg just left, he always comes in when he’s in town.”

Ibland var det någon sedan länge avliden celebritet som just hade gått. Ingen skulle komma på tanken att uttrycka förvåning över deras återuppståndelse.

När jag kom till stan för några år sedan hade de just börjat riva baren. Röd sammet stack fram mellan raserade stenväggar och glassplitter. Här skriver de att Fink’s inte klarade sig på grund av den allmänna nedgången i branschen efter terrorvågen i början av 2000-talet, men jag tror helt enkelt att allt hade förändrats.

7 responses to “Fink’s drink will fixyouappa

  1. Pingback: 2009 - vi skiter i allt och drar till Rio! « Tid och rum/Livet på landet

  2. Åsa Johanna Wallin

    Läste inte rubriken. Tog någon mening innan jag fattade att det inte var fiskrom som menades…

    Tack för trevlig kväll och inspiration, trots huvuden på sne.

  3. Ni ligger nu i min länklista. FYI.

  4. Åsa: Fiskrom, herregud. Jag hade hälften av maten kvar efter den första fixyouappan. Gick sådär kan man säga.

    Jessika: Vad kul!

  5. Pingback: Fixyouappa sprider sig « pre-tequila

  6. Pingback: Fixyouappa strikes again « pre-tequila

  7. Pingback: Anledning att åka till Berlin #2 « pre-tequila

Kommentera

