Tomorrow’s christmas day

Julafton började klockan ett med sillunch. (Bråkade om ålen. min bror hade tjatat med den på julbordet ”många forskare menar att den inte är utrostningshotad”, jag kontrade ”nämn en!”. det kunde han inte så jag vann.) Julafton slutade klockan ett tolv timmar senare med ost och portvin. Enligt mina kusiners wiifitjulklapp gick jag upp två kilo under natten.

Juldagen flyttades därför till annandagen och vi var tillbaka på brottsplatsen och tryckte i oss kalkonmiddag. Granny Doreen, auntie dodo, lagade riktig middag. Hon gjorde inte sin fantastiska carrot & turnip mash (2/3 morot 1/3 rova, mycket smör, salt och peppar), däremot brända palsternack0r (fantastiskt!) och en vidrig, russinfylld, spritindränkt christmas pudding, som jag inte ens kunde tvinga i mig. Min morfars flickvän föreslog att man skulle ha glass till och därmed utbröt julbråk nummer två. (”Tänk om ni hade haft er jävla herring med vad som helst. Vissa traditioner måste man hålla på. Glass går bara inte alls att ha till christmaspuddingen osv.”)

Jag och mina kusiner har spelat tusen kortspel, pratat engelska hela helgen och tittat på foton från den tiden mitt hår var svart och rosa. Jag vill igen!

6 responses to “Tomorrow’s christmas day

  1. ahh… gral om vad man kan ha till spritindrankt kaka. Jag hade en liknande affar, dock efter att britterna i sallskapet skrattat sig hesa at att ”snapsen beskrevs som nail polish remover”….
    carrot och turnip mash gjorde jag till britternas fortjusning dock. det ar redigt gott 🙂

    Verkar som en suveran jul overlag! God fortsattning.

  2. Själv sitter jag här och nostalgiserar om mince pies, Yorkshire pudding, spuds och brysselkålberg… Som tur är hittade jag en dammig Christmas pudding (bäst-före-datum för typ åtta månader sedan) som blev julens räddning =) Engelsk mat är som… tja, något man inte inser att man saknar förrän man saknar det, ungefär som Kalles Kaviar.

  3. Vi vann över er! Vi hade dels ålgräl, dels jätteräkgräl.

  4. chall: tack det samma. Snaps smakar inte remover tycker. däremot vodkan jag drack varm ur dricksglas innan brogatan stängde igår. den smakade kingas ansiktsvatten.

    Sara: Vi fick mince pies också. Många. Jag gillar inte det heller. Torkad frukt i kaka=usch.

    Lisa: Hade ni jätteräkor på julbordet eller kom det med ändå?

  5. Maggie> Jag tycker att snaps ar gott, det var de engelsksprakiga personerna (utom skotten) som tyckte det smakade som remover 😉

    varm vodka ar sallan gott…. inte mitt i natten nar man egentligen borde vara hemma heller.. men det kan vara lite roligt?!

  6. 1. Jag använder inte ansiktsvatten! Men jag tror mig minnas att min nya idol Dominika Peczynski tipsade om att rengöra huden med Smirnoff i någon tidning någon gång i förhistorien. Vilket snabbt för oss till en av minnesvetenskapens kärnfrågor.
    2. Jag tyckte den smakade gott, plus att smaken förhöjdes av insikten om hur otroligt barnsligt och idiotiskt det var att hälla i sig den klockan halvtre. Vart tog all livskunskap vägen, hallå?
    3. Ja, entusiasmen över tilltaget var något mindre vid uppvaknandet i dag.
    4. Torkad frukt i kaka = mmm. Sån julkaka kallas på polska keks, för att förvirra fienden.

Kommentera

