Matrunda i Köpenhamn

I går var första gången någonsin som jag var i Köpenhamn utan att köpa något annat än sådant som man kan stoppa i munnen.

Första stoppet: Restaurang Zeleste och deras lyxbrunch som jag tjatat om tidigare. T tog en pasta med vildsvamp och parmesan, och han kunde inte sluta le när han åt eftersom den var makalös god.

zeleste

 

Andra stoppet: La Glace, traditionellt konditori en tvärgata från Ströget med söta bakelser och uppnosiga tårtbitar. Till detta varm choklad i fina tunga silverkannor och perfekt vispad grädde upplagd på vackra tefat. Lite för mycket folk men grädden föste bort varje tillstymmelse av stresskänsla. Chokladen var drypande god, nästan som sås.

Sista stoppet: Gröften inne på tivoli. Finns inget att säga om det, helt galet och svenskarna var fullare än danskarna, som det brukar vara.

5 responses to “Matrunda i Köpenhamn

  1. Varför är ni i Köpenhamn hela tiden?

  2. Vi gillar Köpenhamn. Man kan låtsas att man är på semester.

  3. Ni ger alltså ”jag gillar malmö och så är det ju så nära köpenhamn” rätt! Vad kul, jag känner ingen som faktiskt åker till den där stan. Förrän nu då. Får jag följa med en gång?

  4. Jag tänkte planera in en choklad/caférunda, har en bra guide som Thomas har sparat. Du borde följa med. Tror något ställe hade after-noon tea också, har inte hittat något ställe som har det här nere i södra Sverige. Det ska finnas något hotell i Sthlm som kör det på riktigt med gurksandwiches utan kanter, starkt svart te och scones med sylt och grädde. Själv har jag bara njutit av det i London.

  5. Själv äter jag pasta med vildsvamp och permesan (Ok ibland är det manchego eller pecorino, man tager vad man haver) varje vecka, men så är jag också bnästan jämt på gott humör. Hade bara inte tänkt på att det var därför…
    God Jul
    /Malin

Kommentera

