Okra-debut med hej till Goa

dsc01612Okra är ju en av de snyggaste grönsakerna, fast slemmig. 

Har jag haft en bestämd uppfattning om och därför inte gett den någon chans. 

Men för bara några dagar sedan!!! i Goa åt jag en alldeles underbar enkel okra- och tomatgryta i ett shack på stranden. När jag samma kväll berättade med stor inlevelse om denna gryta för en nyfunnen matnördkompis som driver en fin krog i ett litet garage, började han veva om hur gott okra är ihop med räkor och vitt vin. Alltså, i en typ liten sauté.

Man kan säga att min okra-debut blev en korsning av strandshackets gryta och Savios fantasi. Och min, förstås.

Jag gillar inte tuggummi i maten så jag valde bort färska räkor och blötlade i stället 1 pkt (100 g) torkade räkor från vietnamesiska affären i kokande vatten. 

Rensade stjälkfästena från okran – oroade mig hela tiden för slemmet – hackade vitlök, skivade purjolök , klyftade några små tomater. 

Grönskerna utom tomater fick sig ett fräs i olja ihop med en torkad chilifrukt (liten röd thailändsk). Efter ett tag fick räkorna åka med, en pressad limefrukt, ett par centimeter riven ingefära, och jag tror jag gick på fisksåsen också, den milda. På slutet hade jag i rätt mycket färsk koriander. Vänta, tomaterna åkte ner nångång innan dess. 

Det var gott men 1. man skulle haft mer vätska från början så okran fick koka lite lite – eller blir den slemmig då? 2. Man skulle haft någon sidekick-ingrediens. Nu var det liksom bara huvudroller. Men vilken skulle man ha?

One response to “Okra-debut med hej till Goa

  1. Okran blir slemmig när den får koka, men det är bara gott.

Kommentera

