Grön chili masala utan chili från Calangute

kryddtantDen här kryddförsäljerskan på Calangutes marknad kände snabbt igen mig som en potentiellt bra kund.

Så fort jag började fingra på hennes burkar fick jag något som luktade jättegott under näsan. Och när jag hade bett att få en påse sånt luktade jag redan på något nytt. 

Hon skyfflar ur burkarna direkt med händerna ner i små cellofanpåsar, som hon sedan förseglar genom att smälta plasten över ett stearinljus. 

kryddtant2Jag har aldrig fått riktigt bra koll på indisk mat, trots hajpen nångång, var det i slutet av 90-talet? Är inte heller särskilt förtjust i starkt eller många kryddsmaker, föredrar att känna smaken av råvarorna ordentligt.

Fast just nu har min smak förändrats. Inget smakar just något utan kryddor. I morse lagade jag äggröra med mycket nymortlad grönpeppar från den här damens butik. Mmm!

Jag köpte också gröna kardemummakapslar, korianderfrö, anisfrö (till ”mouthwash”) och två av hennes hemgjorda kryddblandningar: chicken tikka och green chilly without chilly masala. I Gatorade-flaskan på bilden nedan är det kokosnötvinäger från samma butik. Luktar fotogen, precis som den lokala cashewspriten Feni. Men tydligen är det gott att ha i grytor. Vinägern, alltså.

Man fick med ett trevligt papper med recept. Såhär står det om den gröna chilin:

krydd3

 ”Koka kyckling i 20-30 minuter, lägg åt sidan, hetta upp olja i en stekpanna, hacka lök och tomater och pasta av ingefära och vitlök, stek tills guldbrunt, lägg till två matskedar masala och sedan de kokta kycklingdelarna och stek i 10 minuter, garnera med korianderlöv.”

Observera att det inte framgår hur mycket man ska ha av något förutom kryddan. 

Jag gjorde i stället såhär, för två personer:

Fräs kryddan i smör (hade ingen olja). 

(Vadå, vill ni veta vad som ingår i kryddan? Den är lustigt nog inte grön. Den smakar korianderfrö, spiskummin, nejlika, kanel, kardemumma – sånt vanligt. Nymalet. Inte för mycket nejlika och kanel, det tar lätt över.)

Fräs med en lök och fyra-fem vitlökskyftor tills brynt. Skiva två kycklingfiléer, fräs dem också. Lägg sedan till ett par centimeter riven ingefära och en stor hackad tomat utan skal. En pressad limefrukt och någon centimeter vatten på det, låt koka tills kycklingen är klar. Eventuellt mer vatten, jag fyllde nog på ett par gånger. Men min nya masala-känsla är att en masala ska vara snarare ett klet än en sås. Det blev den här.

Jag saltade såklart också. Man fick sockerärtor till, och persiskt sesambröd, därför att det var sånt man kom över just där och då. Det var gott men jag längtar tillbaka.

2 responses to “Grön chili masala utan chili från Calangute

  1. Lät smaskigt-och visst är kryddor bland de roligaste souvenirerna:)

  2. Pingback: Ditt bästa hemsläp? | pre-tequila

Kommentera

