Ge mig en fritule – fort!

Det började med att jag äntligen hade tid att surfa runt på sajter som inte har med jobbet att göra. Jag var så långt från Vellinge och Burlöv jag någonsin kunde komma. Tankarna flög till julen och självklart började min matmani ta över helt.

Fritule. Jag måste lära mig fritule, de kroatiska friterade degbollarna med skal av apelsin och citron och så russin som är helt oemotståndliga. 

Min kära mormor gör dem varje år till jul och jag ringde henne om receptet.

– Ja, men du vet ju hur man gör. Fritule görs på mjöl, ägg, vaniljpulver, skal av apelsin och citron, lite rakija (plommonbrännvin), jäst, olja, lite socker, vatten och russin. Det är bara att sätta igång, akta dig bara för oljan när du ska fritera dem!

Det känns underbart att min alldeles egna Lucia har en sådan tilltro till mig att hon på riktigt tror att jag skulle kunna tillaga fritule genom den knapphändiga informationen.

För att inte förstöra hennes bild av mig, tackade jag för hjälpen och började surfa efter recept på degbollarna.

Ett perfekt sådant, med samma ingredienser som mormor använder, finns på kroatiska tjejen Maninas blog Manina: Food Matters

Här kan du också se live hur fritule friteras:

Men de var inte detta som gjorde att jag på allvar började fundera över vad jag gör av mitt liv hela dagarna.

Det var tack vare (vet inte om det är ”tack vare” i positiv mening) den här fantastiska bloggen av en kroatisk tjej som pluggar till konditor på Culinary Institute of America (NY), bloggen heter Live, love and Eat Desserts.

Jag har inget mer att säga. Däremot mycket mer att fundera över.

One response to “Ge mig en fritule – fort!

  1. Pingback: Jamie goes hrvatski och gör fritule! « pre-tequila

Kommentera

