Ny bekantskap: Pav Bhaji

Panaji/Panjim. Av menyns kanske tvahundra ratter ar tio vagt bekanta (chicken tikka, dhal fry, naan). Det ar svart att skonja nagan trend vid de omgivande borden – kompisgangen och familjerna som ar ute pa helgmiddag ater alla olika saker, varav allt ser gott ut.

Tots min forsakran om att jag anda bara kan ata max kanske tva saker vagrar den glasogonprydde servitoren att tipsa. For att fa nagon hjalp med orienteringen pekar jag pa mafa i menyn och fragar honom:

– What is Pav Bhaji?

Han tittar som att jag var dum i huvet och svarar:

– It’s a Pav…(gest som att han haller i en bulle)…with Bhaji (ler)!

Observera att inga sprakproblem foreligger. Naval, nagot sa sjalvklart maste man ju prova. Av de tio varianter som finns valjer jag ”special”.

In kommer en tomatbaserad gronsaksgryta overstroddd med pistaschnotter, mandlar, cashewnotter och koriander. Jag kan klart inte rakna upp kryddorna men de ar perfekt avvagda sa att helheten blir storre an bestandsdelarna. Ovanpa det chilistyrka som inte dodar smakerna utan ger dem ytterligare skjuts, som lustgas i en bilmotor. Till detta en Pav, ordinar vit fralla, drankt i smor. Som tillfor ytterligare lustgas nar den doppas i grytan.

Efterat anisfron att tugga pa. ”Mouthwash.” Gott.

Har ar forsta googletraffen pa ett recept. Dar framgar att det finns en speciell pav bhaji masala-krydda. Den ska med hem.

Kommentera

