Sojabönor lindrar orolig själ

Det är mycket som gör ont nu och då är det tur att man har fina vänner som bjuder på finfina middagar. Som att få perfekta sojabönor till förrätt med olivolja, mycket salt och mycket lime. När man trycker ut de söta, lena bönorna i munnen blir man så glad att oron krymper ihop med någon millimeter.

Jag hade blivit nöjd med bara bönor, men vi fick även en jättegod skaldjursgryta som jag tror var Brasilianskinspirerad, rätta mig Rickard och Caroline om jag har fel.

Det här är ingredienserna, och ni fattar ju i vilken ordning de ska tas, men när jag provade så var den inte alls lika god, så nästa gång måste jag stå och hänga över Rickards axel. Eller nej, vid hans armbåge, han är rätt lång.

Rickards och Carolines brassegryta

olivolja

salladslök

röda chilis

vitlök

tomatkross

kokosmjölk

När det har gottat till sig ett tag och riset som du kokar vid sidan av är klart så…

I med räkor och om du är hungrig, fiskbitar som ska ha legat i limesaft ett bra tag

Massor av koriander och persilja och så smaka av med salt

 

Som vanligt är jag för hungrig för att fota, här är ett försök på bönorna 

lstsojabeans

3 responses to “Sojabönor lindrar orolig själ

  1. var är sojabönorna inhandlade? jag vill ha!

  2. har för mig att mina vänner hade köpt dem för en billig peng på kinaaffären som ligger efter viltaffären och möllans ost. Antingen det eller på Ystadgatan.

  3. ahh, jag drömmer ofta ljuva drömmar om ångade sojabönor med flingsalt. tack för tipsen.

Kommentera

