Paris always was my kind of town

Mina kusiner är barn av den nya gränslösa världen, där föräldrar i kostym pendlar mellan världsdelar. Därför är de födda i amerika, av svensk mamma och brittisk pappa, uppvuxna i Paris (där de gick i internationella skolan med arafats och johnnys+vanessas barn) och nyligen landade i Malmö.

Barn som växer upp i Paris får andra matpreferenser än vi som är uppvuxna i snålsverige. Således tycker tioåringen att leverpastej ska smaka som paté de fois gras de canard och att snabbmat är musslor med pommes frites, inte hamburgare.

I lördagens Montmarte tog de flesta av till vänster vid Sacre Coer för att gå till place du tertre, men jag och D gick åt höger istället. Där hittade vi tre franska damer med beajolaiskaraff, fläskben på puylinser, coq au vin (som mormor brukade göra den), lanttallrik med patéer, korvar, skinkor, campagnebröd och heminlagda cornichons med blomman kvar.

Det var fantastiskt förstås, som Paris alltid är, men det finaste var en pojke, kanske tolv, som satt vid fönstret. Han pussade madame på båda kinderna och han fick in en råbiff, version grande, innan han tog en dessert. Franska barn.

Toaletten hade ett litet, öppet fönster med sju meter rakt ner och tusentals rakt fram utöver staden. Jag var så tagen och så i nuet att jag glömde fotografera. Men man brukar ju inte se något på de där mobilbilderna ändå, så det kan väl kvitta.

3 responses to “Paris always was my kind of town

  1. Jag vill dit nu, ska nog boka till jan/febr, aldrig tänkt på att skicka inlägget till Vagabond eller någon annan restidning, grym närvaro!

  2. Du är galen! Men boka en resa, så ska jag ge dig mina all time bästa tips.

Kommentera

