80-talsnostalgi med äggdelaren och räkmackan

Min sambo har fått någon slags 80-talsnostalgi. Särskilt när det gäller maten. Räkmackorna à la 80 tog priset. Och han är grym på det också, fastän han omöjligt kunde hållt på och fixat räkmackor när han typ var fem år gammal.

Det här behövs för en klassisk 80-talsräkmacka:

Bröd (detta var det enda uppdataderade, vi valde danskt rågbröd, egentligen borde det varit fluffbröd = rostebröd)

smör

Blad från grönsallad

Skalade räkor som du lägger lite snyggt i form av ett berg på ena sidan av mackan

En ihoprullad ostskiva som fästes ihop med en tandpetare, och på den spetsas en vindruva. Detta konstverk placeras på den motsatta sidan av räkberget

Lägg på en klick majonnäs i valfri storlek någonstans i mitten

Ovanpå majoklicken lägger du skivor av kokt ägg och för att verkligen få känslan av att du faktiskt har åkt tillbaka i tiden så använder du dig självklart av det fantastiska hjälpmedlet, äggdelaren

egg

Därefter är det bara dillkvisten som fattas!

Voilà! (det känns också 80 att säga det)

80-tal

5 responses to “80-talsnostalgi med äggdelaren och räkmackan

  1. Snyggt. Men medge att den gamle äggdelaren är praktisk även 2008

  2. Vadå, vad menar du Linda? Äggdelaren är väl inte gammal? Jag har använt min så mycket att den gått sönder. Ostrulle och vindruva däremot. OMG. Ägg och ost på samma macka är så knäppt. I Göteborg har alla caféer ägg och tomat på grovt bröd. Det finns överallt. Det är också konstigt tycker jag. Ägg är ägg och ska hålla sig till sitt.

    Nu åker jag till Paris och samlar inspiration. Den här månaden har jag läst Elle mat och vin, good food, olive, donna hay magazine, allt om mat och food. de tråkar ut mig. jag rycker på axlarna. inget händer i smaklökarna. Så nu ska jag back till basics och sätta mig på ett café på ett hörn och äta och beställa in en karaff vin och läsa en bok och sen ska jag gå till nästa. I fem dagar! Jag kommer komma tillbaka alldeles upplyst. Jag tar med en kamera också. Tänkte skona er från mobilkameran. Förlåt att jag glider på ditt inlägg Linda, men jag orkade inte göra ett eget.

  3. ägg och tomat. jätteäckligt.
    ägg och gurka. u-hu-hu. jag får verkligen rysningar av jag lovar dålig sort.
    ägg och paprika, okej. om det inte är löskokt.
    uuuuh.

  4. Äggdelaren är en institution. Det blir ingen helgfrukost utan den.
    2000-talets äggdelare delar dessutom inte enbart i skivor, utan också i klyftor (närmare bestämt sex stycken). Oerhört populär, inte minst hos förskolebarn.

  5. jag läste förstås: äggledaren vilket gav rubriken ett poetiskt men ändå socialrealistiskt skimmer.

Kommentera

