Återfödd vid spisen

lammpannor

Jag går till torget och under den korta vägen tänker jag ungefär det här:

”Vadå, jag är en kreativ person. Kanske är nästan absolut ingenting fint. Men jag är ju känd för att kunna trolla fram en trerätters av en gammal morot. Jag behöver inte fyrtio fina råvaror för att bli inspirerad. Det behövs egentligen bara en fin sak. Kanske majrovor. Kanske granatäpplen. Kanske kastanjer. Vad som helst, bara inte mer kål.” 

Jag kommer fram till torget – lagom tills det börjar regna ner isbitar innanför kragen – och börjar min runda med låt oss säga hoppfull blick. På håll ser jag rätt små kronärtskockor – var är de i säsong nu? skitsamma! – och hopplar glatt närmare, men redan på en meters håll ser jag att de faktiskt är stendöda. 

Det hela fortsätter i samma stil. I ståndet med särskilt pussade grönsaker har de fina tomater. För fyrtio spänn kilot. Ah.

För att göra en lång historia kort: maten ska vara till en fest på fredag, så den måste gå att frysa eller gå väldigt snabbt att laga eftersom jag jobbar på dagarna och dessutom är bortrest tills på torsdag. Det slutar med att jag köper virke till både lammgryta och surkålsgryta. Jag är inte sugen på någondera. Och jag är fan inte kreativ. 

Till slut är det söndagkväll och en veckas disk står mellan mig och spisen. Jag diskar i två år och sätter sedan igång att fixa med maten, allt medan jag ångrar mig.

kalhuvud

Då händer det. När jag putsar köttet, hackar löken, strimlar surkålen, aktar mig för skvättande olivolja och vrålar med Johnny Cash får jag luft under vingarna, tankarna släpps fria, händerna far av sig själva och gör precis det de ska, livet känns lite mer som ett liv igen.

Fint, sånt.

3 responses to “Återfödd vid spisen

  1. Hej!

    Tack för gratulationerna!
    Just den grytan på bilden tillhör Tasteline. Men jag var i kontakt med Le Creuset i våras eftersom jag ville ha en låg turkos gjutjärnsgryta och de sa att det går att beställa genom valfri återförsäljare. Jag kom dock aldrig så långt eftersom jag hann få den i present (köpt i England). Men det skall gå att beställa enligt Le Creuset själva!

  2. Tack! Och om ni andra undrar så är det bara jag som snokar runt på andras bloggar efter turkosa gjutjärnsgrytor.

  3. Kände igen mig i ditt inlägg. Har också stunden när jag inte är sugen på recept jag kan i sömnen men det slutar med dem iallafall

Kommentera

