Linssoppa (med bacon)

Jag blev totalinspirerad av Kinnas inlägg, som i sin tur var inspirerat av Ilvas inlägg. (Man måste bara älska bloggvärlden paying it forward.) Den senaste tiden har jag startat så mycket jag kunnat med en soffritto. Som ett fantastiskt intro. Idag gjorde den linssoppan lycklig.

veggies

Jag tycker att soppa behöver spännande garnityr för att ha en tillräckligt roande personlighet. Bacon, eller griskind eller så, är ju det ultimata. Tärnad, stekt halloumi eller smulad fetaost är också fint till. Men man kan förstås gå helt veganskt. Haricots verts dressade med olivolja och krossad vitlök. Mjuksjuden broccoli med finfint hackad soltorkad tomat.

Det är inte så att jag har fått något särskilt vegansamvete. Men jag gör min sista vecka på Christer och känner att jag vill ge något tillbaka till det veganska programmet som har gjort mig lycklig i sex veckor.

Vegansk linssoppa (om man så vill)

1 gul lök
2 selleritstjälkar
1 morot
2 vitlöksklyftor
olivolja
1 msk tomatpuré
2 dl röda linser
vatten på känn
skvätt rödvin
skvätt balsamvinäger
1/2 buljongtärning
400 g fina burkade tomater
1 tsk timjan
2 tsk oregano
honung, salt, svartpeppar
1 extra vitlösklyfta

utrymme för garnityr, kött eller ej

Gör så här:

1. Hacka lök och selleri. Skät morot i slantar och sedan i små fyrkanter. Allt lika stort. Krossa och hacka vitlök. Fräs på låg värme, cirka tio minuter.

2. Rör i tomatpure och linser. Fräs lite till. Blanda i allt utom extravitlök och låt koka tills linserna är mjuka. Späd evetuellt med mer vatten. Smaka av. Släng i extravitlöken på slutet. Strö över valfritt. Det behövs inte ens bröd, så gott och mättande är det.

Kommentera

