Brödnördar, se hit!

Jag är inte mycket av en brödbakare. Det kräver många och tunga ingredienser och vi har ett pytteskafferi. Bara där tar det stopp. Sedan tar det tid med jäsning och jag är tidsoptimist så det slutar alltid med stress och halvjäst halvbakat bröd.

Fram tills nu. Det ultimata, goda brödreceptet som jag lyckats med och som var superkul att göra eftersom det inte behöver jäsas, har jag att tacka vännen Emma. Egentligen hennes pappa, men det var Emma som gav mig receptet på bästa brödet.

Däremot måste det varit lite för mycket sirap i, så i det här receptet har jag minskat lite.

Nu, en fråga till alla brödnördar, kan man lägga i vilka nötter eller frön som helst? Kan de förstöra bröden eller blir det bara en extra god ingrediens?

Kanske är det världens fånigaste fråga, Bröd-Guden, alltså Pain de Martin kanske vrider sig av skratt över min fråga, men man kan ju inte vara grym på allt här i livet.

Så, funkar det att stoppa i exempelvis solroskärnor, valnötter, pumpakärnor. Kom gärna med tips, jag älskar bröd och särskilt detta, men det hade varit ett snäpp bättre med lite frön och nötter i.

Nog bloggat, här är receptet!

Emmas pappas men dock Emmas bröd

Två limpor

5 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl

3 dl rågsikt

2 1/2 dl rågkross

1 dl vetekli

1/2 dl vetegroddar

1 tsk salt

4 tsk bikarbonat

1 liter fil (bakade med laktosfil och det funkade fint)

1- 1 1/2 dl mörk sirap (i originalreceptet är det 2 dl men jag tyckte det var för mycket)

Blanda alla torra ingredienser. Rör ned fil och sirap och blanda ordentligt.

Häll i degsmeten i två smörade och bröade långa formar.

In i ugnen med dem på 175 C i ca 90 minuter.

Kolla så fina de blev!

lstbrod1

One response to “Brödnördar, se hit!

  1. eftersom ingen behagat svara på din fråga såhär hundra år efter får jag väl bidra med min tveksamma klokskap: JA, du kan stoppa i vilka frön och gryn du vill MEN om du ska bjuda kräsmagade undvik solrosfrön som ibland blir helt galet karamellfärgsgröna prickar (reaktion med bikarbonatet) och kanske inte ser så aptitligt ut för vissa (personligen tycker jag det är ganska snyggt med grönprickigt bröd, men det är ju en smaksak)

Kommentera

