Kolakakor

kaka

Ni vet när man blir sådär innerligt besviken på någon. Jag känner mig alltid som ett barn då. Ett stampande, maktlöst barn som spottar och fräser och kastar köksutrustningen omkring sig.

 

Så var jag i helgen. Så jag hanterade det som ett barn också. Med kakor. Bland annat.

 

Kolakakor
(ca 25 st)
175 grader

100 g smör
1 dl socker
2 msk sirap
1/2 vaniljstång, bara fröna
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:

Rör socker och smör tills det blir romantiskt och luftigt, som en chiffongklänning. Rör ner vaniljfrön och sirap. Blanda mjöl med bakpulver och rör ihop till en deg.

 

Platta ut till längder på en plåt. Tryck till lite. Grädda i tolv minuter. Snitta medan de fortfarande är varma. Låt svalna på galler.

 

Det är världens enklaste kakor. Men för att citera min hädande provsmakare ”de smakar som att Gud har bakat dem”.  Men våga inte ta fejkvanilj på flaska eller i burk, jo, om du är fattig får du, men inte annars.

 

(Herregud, ser ni alla Men-en i sista stycket? Om jag hade varit en TT-text hade Karen svurit över mig. Hon är en av dem som sitter på mina axlar och viskar varnande varje dag.)

Kommentera

