Texmex tequila-dinner

Jag var lite trött igår. (Fredagen var SR-fest, Orgia, svartklubb, fyllesms och intensiv ryktesspridning.) Men jag väntade fint middagsbesök, så släpade mig nedför backen och upp igen med fyllda kassar och tortillasug. Jag bakade egna, på majsmjöl och vete, de blev sådär. Men till hade vi kyckliggryta, två sorters hemmixad salsa, guacamole, sprängd chili, gräddfil, gurka och selleri. En flaska tequila. Och bäst av allt: refried beans. Till dessert, en mousse som var mer som en rilette i konsistensen. Men mina väluppfostrade gäster log och åt och sa att det var gott.  

 

Refried beans

2 burkar svarta bönor
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 lime
1 citron 
tabasco 
1 grön chili 
1 kruka koriander
spiskummin
salt, peppar, socker 

 

Gör så här:  

 

1. Skölj bönorna ytterst noggrant. Fräs lök, vitlök och chili i lite olja. 

2. Blanda ner bönor, citron, lime, en skvätt vatten, tabasco och spiskummin, som gärna får vara rostad och mortlad.  

3. Låt väsa på svag värme. Under tiden moschar du bönorna med nåt trubbigt. Några får gärna vara hela och några helt mosade. Smaka av med salt, peppar, socker. Kanske mer tabasco eller citron. Blanda ner hackad koriander innan servering.  

 

Refried beans vill man ha i botten på sina fajitas eller tortillas eller vad det nu är. Bästa salsan hittade jag på taffel. Riktigt bra med aprikoserna i. Jag hade hela, fina tomater på burk och la till lite koriander.

4 responses to “Texmex tequila-dinner

  1. Den elaka datorn raderade mitt inlägg där jag skrev att detta lät supergott så jag skriver det igen:)

  2. Varsågod:) En fråga: tror du 5 dl hemkokta bönor är en lagom ersättning för 2 burkar?

  3. Oj, jag är värdelös på att omvandla. Särskilt efter elvaprocentig belgisk öl till middag. Men visst är avrunnen vikt på en burk bönor typ 310 gram? Då blir två 620. Men hur många deciliter blir det? Fem är säkert bra. Smaka, smaka av och smaka så kommer det att bli jättebra!

Kommentera

