Tvättlinor i Neapel och bosnisk klimpsoppa ger ro

Bästa botemedlet mot regnigt Malmö i november är att styra stegen mot stadsbiblioteket, gå upp till andra våningen i den nya delen och frossa i mattidningar och kokböcker som tar sin utgångspunkt i länder som är varmare och soligare.

Och eftersom jag är en sucker för italienska kokböcker som verkligen frossar i romantik och nostalgi är det inte svårt att få mina behov tillfredsställda.

Därför sitter jag nu och bläddrar i Una Bella Spaghettata av favoriten Nikko Amandonico (han har förresten  formgett Monica Ahlbergs Min Mat, vilket också är lite matporr, om än i mycket mjukare variant än Nikkos egna böcker som dryper av olivolja, enkla pastarätter i smutsiga gränder med tvätt hängandes i linor och gamla gubbar och gummor på matmarknader. Jag älskar såklart allt och köper det rätt av).

En annan bok som jag också grabbade tag i och som är ganska långt från Nikkos formspråk men som är lika underbar fast på ett annat sätt är Bujrum, Bosnisk matkultur.

Här finns massor av grymma recept som kåldolmar fyllda paprikor och favoriten Corba sa knedlama, klimpsoppa, här är receptet:

300 gr benfritt kycklingkött

2 morötter

1 gul lök

1 rotselleri

1/2 purjo

1 tomat (kan tänka mig att den ska vara sunkig, som vanligt)

1 knippe persilja

salt, peppar

2 liter vatten

Tärna kyckling och grönsaker, lägg i en gryta, häll över vattnet. Tillsätt hackad persilja, krydda och koka upp medan klimparna tillagas.

Klimpar:

1 ägg

0,5 dl mannagryn

2 msk mjöl

1 tsk bakpulver

Vispa ihop allt och låt stå 10 min. Forma smeten till klimpar med en tesked och lägg ned i den kokande soppan. När klimparna flyter upp är soppan färdig. Pressa några droppar citron över och servera.

Och äntligen – har jag återfått längtan efter frukostlyx tillbaka

lstfrukost

Kommentera

