Nära köttets lustar

Okej, den här helgen har varit sådär. Under fredagen började jag få förkylningskänningar – igen, men jag bet ihop då det var personalfest på kvällen.

Tyvärr så var det inga känningar, utan sådär kl 23 märker jag att ingen jag pratar med hör vad jag säger, för jag har tappat rösten.

Klockan 14 nästa dag kommer min mamma ned från Gbg, och jag kan bara nicka och le under hela jävla helgen.

Tur då att jag har spisen och lagade tidernas godaste trerätters. Så den som tycker att de har lagat helgens godaste middag, se om du kan matcha följande:

Bakad fänkål med chevré och honung (helt sjukt bra smakkombo, tidigare har jag bara använt parmesan)

Lammfärsbiffar med chili, färsk rosmarin, vitlök, rivet citronskal och grädde

Mandelpotatispuré

Gräddkokt savoykål

Skysås med en massa goda grejer som fanns i räckhåll runt spisen

Äppelpaj med hasselnötter, mandel, malen ingefära, kanel och muskot OCH sist men inte minst, även om jag inte lagat glassen själv, men till pajen hade vi självklart världens, iallafall lätt Sveriges godaste glass från våra vänner på Dolce Sicilia

Min älskling som inte äter kött, fick en bakad gös vilket han var helt nöjd med, men han gav mig världens bästa betyg till biffarna även om han inte smakade. ”Idag hade jag nästan kunnat börjat äta kött, shit vad gott biffarna doftar”.

Maggie, tack för tipset…

Så alla som älskat vid spisen, alltså slavat vid spisen i helgen, klå min meny!

Och nej, jag har fortfarande inte fått tillbaka rösten.

Kommentera

