Biffsallad med rostad chilidressing

Det här receptet har jag rippat från den asiatiska restaurangen på Magasinsgatan, som jag jobbade på innan. Jag ångrar att jag inte stal deras lilla receptbok när jag slutade.

 

Det har varit mycket tjafs om kött på sistone. Från andra alltså. I min smak ligger pre-tequila helt lagom i köttnivå. Man kan göra biffsalladen vegetarisk, med syltad shiitakesvamp istället, men jag har ingen aning om hur.

 

 

Rostad chilidressing

6 shalottenlökar
4 vitlöksklyftor
2 thaichili
1 torkad chili
korianderrötter 
socker
salt
risvinänger
sesamolja
jordnötsolja
2 lime
fisksås 

Gör så här: 

Skiva lök, vitlök och chili. Rosta i jordnötsolja och lite sesamolja i stekpanna. Blandningen ska lukta som rostad lök och du ska helst nysa när du luktar på den. Annars är det för lite chili. Låt den bli brun, ja, nästan svart, men inte bränd. Häll på 1 tsk socker och en skvätt risvinäger. Rör om, räkna till tio och lyft bort från plattan. Låt svalna, mortla sedan med korianderrötter. Smaka av med salt och mer socker.

 

Blanda fisksås, lime och socker. Svårt med mängder, det beror på hur fisksåsen är. Smaka dig fram. Jag brukar ta ungefär hälften lime, hälften fisksås. Vispa ner en halv matsked av chiliblandningen. Smaka. Ta eventuellt mer, men du vill inte att det ska bli för starkt.

 

Biffsallad

(för två och en matlåda)

överbliven rostbiff, kanske 400 gram
2 morötter 
1/2 gurka 
10 sockerärter
1/2 lök röd eller silver
6 mogna små tomater
fin sallat 
korianderblad
rostade jordnötter  

Gör så här:

Skiva rostbiff så tunt du kan.  Skät morötter så julienne du kan. Skär gurka i månar, sockerärtor i strimlor. Skiva silverlök eller rödlök supertunt. Låt löken ligga i iskallt vatten två minuter. Blanda med dressingen och lägg på fina sallatsblad. Strö över massor av korianderblad och lite rostade jordnötter. Och de klyftade tomaterna. Ät med ris eller glasnudlar eller go all hi’ fat lo’ carb och nöj dig med sallatsbladen.

5 responses to “Biffsallad med rostad chilidressing

  1. Du är så genial. Kan du ha en workshop i hela genren med mig sen när du flyttar hem?

  2. Pingback: Levrad lever, lite för gammal « pre-tequila

  3. Pingback: Bloggtips och världen « pre-tequila

  4. Pingback: Lyckligt förslavad och matmanisk | pre-tequila

Kommentera

